لینک های دسترسی

Breaking News

آمادگی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان برای تهیه فهرست رای دهندگان


معاون عملیاتی کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می گوید که با معرفی سید حفیظ الله هاشمی، عضو جدید این کمیسیون، نصاب کمیسیون تکمیل شده و حالا کمیسیون مکلف است تا ابتدا انتخابات داخلی را برای گزینش رئیس خود دایر نماید و سپس به کار های مهم برای برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولسوالی با جدیت تمام ادامه بدهد.

وسیمه بادغیسی در مورد کار های که از رهگذر تخنیکی و عملیاتی در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان تا حال انجام شده اند معلومات داد و گفت که برای پروسه تهیه فهرست رای دهنده گان ۲۹.۴ میلیون دالر امریکایی تعهد شده است.

خانم بادغیسی گفت: "تهیه فهرست رای دهنده گان و همچنان چگونگی وصل کردن فرد رای دهنده به مرکز رای دهی عنقریب تکمیل می شود. از لحاظ تخنیکی و بعد عملیاتی بسیاری مسایل کمیسیون انجام شده و به لحاظ بودجوی تعهدات در حال شکل گرفتن است."

وسیمه بادغیسی همچنین علاوه کرد که از جمله ۲۹.۴ میلیون دالر تعهد شده، ده در صد این پول را که حدود دو نیم میلیون دالر می شود، دولت افغانستان فراهم می کند.

سید حفیظ الله هاشمی، عضو تازه معرفی شده کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان که گفته می شود کاندید ریاست این کمیسیون نیز است، بر ضرورت اعاده و کسب مجدد اعتبار کمیسیون مستقل انتخابات تاکید کرد و گفت: " کمیسیون در تنگنای اعتماد قرار گرفته است که بر علاوه اعتماد سازی از طریق گفتگو و انتشارات، گام های عملی در راستای شفافیت و حسابدهی نیز باید برداشته شود."

این عضو جدید کمیسیون که به جای نجیب الله احمدزی، رئیس پیشین کمیسیون مستقل انتخابات معرفی شده است از مقام ریاست جمهوری نیز تقاضا کرد که کمیسیون را در قسمت تامین بودجه، امنیت مطمین انتخابات و سایر نیازمندی ها یاری برساند.

کارشناسان انتخاباتی و نهاد های ناظر انتخاباتی تعهد فراهم کردن بودجه مورد نیاز کمیسیون انتخاباتی را یک گام به جلو می دانند اما با توجه به ظرفیت کدری کمیسیون در قسمت عملیاتی انتخابات، باور چندان ندارند که انتخابات در زمان معین و مشخص مطابق به جدول زمانی اعلام شده برگزار گردد.

یوسف رشید، رئیس اجراییوی اداره فیفا می گوید که کار های اصلی که مربوط می شود به نهاد های انتخاباتی، در عین حال به حکومت افغانستان نیز ربط دارد و عملی ساختن این کار ها را زمان ثابت خواهد ساخت.

آقای رشید گفت: "هنوز آماده گی های شکلی در روی میز کمیسیون است. اما در عمل کار ها صورت نگرفته است که مردم واقعاً اطمینان حاصل بکنند و قناعت شان فراهم شود."

این در حالیست که در کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، بخش دارالانشا توسط سرپرست اداره می شود، پست معاونیت عملیاتی دارالانشا خالی بوده، ریاست های کلیدی این کمیسیون هنوز توسط سرپرست ها اداره می شود و تا امرور کمیته استخدام کمیسیون مستقل انتخابات در هماهنگی با کمیسیون اصلاحات اداری تشکیل نشده است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG