لینک های دسترسی

Breaking News

امریکا از برگزاری انتخابات "آزاد و شفاف" در افغانستان حمایت می کند


در ۱۶ سال گذشته، افغانستان شاهد سه انتخابات ریاست جمهوری و دو انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولایتی بوده، اما همۀ این انتخابات با ادعای تقلب های گسترده توام بوده است
در ۱۶ سال گذشته، افغانستان شاهد سه انتخابات ریاست جمهوری و دو انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولایتی بوده، اما همۀ این انتخابات با ادعای تقلب های گسترده توام بوده است

انتخابات پارلمانی و شورای ولایتی افغانستان شانزدهم سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی برگزار خواهد شد اما این امر مشروط به موجودیت منابع مالی و تخنیکی و امنیت خوانده شده است .

سازمان ملل و سفارت امریکا در کابل ا ز اعلان تاریخ برگزاری انتخابات ولسی جرگه و شوراهای ولایت در افغانستان استقبال کرده است.

سفارت ایالات متحده مستقر در کابل با نشر یک اعلامیه ضمن استقبال از اعلام انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولایتی افغانستان، بر شفافیت، منصفانه بودن و با اعتبار بودن انتخابات تاکید کرده است.

در این اعلامیه سفارت امریکا همچنین آمده است که ایالات متحده و شرکای بین المللی، کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان را در راستای آوردن اصلاحات انتخاباتی و فراهم آوری لوژستیکی برای برگزاری انتخابات افغانستان، همکاری خواهد کرد.

سفارت امریکا همچنین خواهان همه شمول بودن احزاب سیاسی و جامعۀ مدنی را در راستای ثبات سیاسی افغانستان مهم تلقی کرده است.

پس از انتظار طولانی، نجیب الله احمدزی ، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، ضمن اعلام تقویم انتخابات افغانستان گفت که آن نهاد به صورت کامل آماده است تا انتخابات ولسی جرگه و شورای ولایتی را به تاریخ شانزدهم سرطان ۱۳۹۷ خورشیدی، برگزار کند. آقای احمدزی برگزاری انتخابات را مشروط همکاری دولت افغانستان و شرکای بین المللی آن خواند.

رئیس کمیسیون انتخابات به صورت مشخص از حکومت افغانستان خواست تا منابع مالی و امنیت انتخابات در افغانستان را فراهم کند.

بر اساس قانون اساسی افغانستان، دوره کار ولسي جرگه آن کشور قرار بود به تاريخ اول سرطان سال ۱۳۹۴ خورشید، بعد از اعلان نتايج انتخابات به پايان مي رسد و شوراي جديد به کار آغاز می کرد.

اما به دلیل اختلافات سیاسی میان رهبران حکومت وحدت ملی افغانستان، تاخیر در انتخاب اعضای جدید کمیسیون های انتخاباتی و إصلاحات در کمیسیون های مربوطه، انتخابات ولسولی جرگه و شورا های ولایتی در آن کشور، به تعویق افتاد.

پس از سقوط طالبان در اواخر ۲۰۰۱ میلادی، افغانستان شاهد پنج انتخابات بوده است که شامل سه انتخابات ریاست جمهوری و دو انتخابات ولسی جرگه و شورا های ولایتی می شود. اما همۀ انتخابات های گذشته به خصوص انتخابات ۲۰۱۴ ریاست جمهوری، با اتهامات تقلب گستردۀ توام بوده است.

رئیس کمیسیون انتخابات افغانستان با اشاره با تجارب گذشته تاکید کرد که "به هیچ کس اجازه نخواهد داد که به این پروسه ملی مداخله نماید و این پروسه ملی را بسوی انحراف سوق بدهد ، و دربرابر آن مقاومت خواهد کرد و اگر بازه مداخله ها ادامه یابد به ملت مراجعه خواهد کرد" .

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG