لینک های دسترسی

Breaking News

کوبیش: ختم پروسۀ تفتیس آرا تا ٢ سپتمبر امکان ندارد


د ولسمشر حامد کرزي او د یوناما د مشر یان کوبیش لیدنه
د ولسمشر حامد کرزي او د یوناما د مشر یان کوبیش لیدنه

دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری میگوید، در دیدار حامد کرزی، رئیس جمهور افغانستان با یان کوبیش، نماینده خاص سازمان ملل متحد در رابطه به پیشرفت پروسه تفتیش آرای انتخابات ریاست جمهوری صحبت شد.

آقای کوبیش گفت که کار پروسه تفتیش آرا به خوبی به پیش می رود ولی ختم این پروسه الی یازدهم سنبله سال روان امکان پذیر نمیباشد.

نماینده خاص سازمان ملل متحد قویاً اظهارامیدواری نمود که پروسه تفتیش آرا الی تاریخ ۱۹ سنبله سال روان که مصادف با ۱۰ سپتمبر است، به انجام برسد.

قابل یادآوری است که سازمان ملل متحد، قبلا در یک نامهء عنوانی رئیس جمهور کرزی، برای تفتیش صد در صد تمام آرای انتخاباتی، خواهان به تعویق انداختن تاریخ برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور جدید برای یک ماه از تاریخ ۲ اګست گردیده بود.

عدم پیشرفت در مذاکرات تیم های انتخاباتی

در حالیکه دیوید کامرون، صدر اعظم بریتانیا با نامزدان ریاست جمهوری افغانستان صصبت های تلفونی نموده است و دانیل فیلدمن، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان نیز با آنها دیدار کرده است، تا هنوز هیچ پیشرفتی در مذاکرات رهبران تیم های اتخاباتی پس از بیرون شدن ناظرین این تیم ها از پروسه تفیش آرا رخ نداده است.

فضل رحمان اوریا، عضو تیم انتخاباتی عبدالله عبدالله به صدای امریکا گفت صحبت های عصر روز چهارشنبه دو نامزد متمرکز روی پروسه سیاسی و ایجاد حکومت وحدت ملی بوده است.

آقای اوریا همچنان گفت عبدالله عبدالله در صحبتی تیلفونی که با دیوید کامرون صدراعظم بریتانیا و دانیل فیلد من نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان داشته در مورد پروسه سیاسی، چگونگی تشکیل دولت وحدت ملی و چگونگی پیشرفت ها در این زمینه صحبت کرده است.

از سوی دیگر تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی به این مذاکرات خوشبین است.

داود سلطان زوی، عضو تیم انتخاباتی اشرف غنی احمد زی در صحبتی با صدای امریکا گفت صحبت ها میان رهبران دو تیم انتخاباتی همچنان ادامه دارد و نتایج آن احتمال دارد شام امروز پنج شنبه روشن خواهد شد. او گفت همین که مذاکرات صورت می گیرد به باور او یک قدم مثبت است.

اقای سلطان زوی همچنان در مورد صحبت های که بین آقای احمدزی و دیوید کامرون، صدراعظم برتانیا و دانیل فیلدمن، نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان صورت گرفته معلومات داد و گفت آنان خواهان ادامه همکاری با حکومت جدید هستند.

نماینده خاص امریکا برای افغانستان و پاکستان به تاریخ ۲۷ اگست وارد کابل شده تا تلاش های را که وزیر خارجه آن کشور جان کری برای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان انجام داده است پی گیری کند.

همچنان دیوید کمرون صدر اعظم بریتانیا روز گذشته در صحبت تیلفونی با هر دو نامزد در مورد انتخابات افغانستان گفتگو کرده است.

به اساس اعلامیه سفارت بریتانیا در کابل صدراعظم بریتانیا از نامزدان خواسته است که طبق پروسه تنظیم شده توسط وزیر خارجه امریکا یک دولت وحدت ملی را هرچه زودتر تشکیل دهند.

آقای سلطان زوی، میگوید در گفتگوی که آقای احمدزی با آقای کامرون داشته صدراعظم بریتانیا از تعهدات کشورش در صورت به میان آمدن حکومت جدید در افغانستان اطمنان داده است.

ادامه روند تفتیش آرا

از سوی دیگر کمیسیون مستقل انتخابات میگوید روند تفتیش آرا زیر نظر ناظرین ملی و بین المللی به خوبی به پیش رفته و هیچ مشکلی تا امروز پنج شنبه در این روند رخ نداده است.

نور محمد نور، سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات گفت از مجموع شش هزار صندوق رای که به تفتیش ویژه نیاز دارد به تعداد یک هزار و چهارصد و دو صندوق تا عصر چهار شنبه تفتیش شده است و یکصد و سی تیم مصروف تفتیش صندوق های ویژه هستند.

آقای نور گفت از مجموع ۲۲۸۲۸ صندوق رای دهی هفده هزار و چهار صد صندوق بصورت عموم از پروسه تفتیش آرا گذشته است و تنها ۵۴۲۸ صندوق باقی مانده که نیاز به تفیتش دارد.

آقاي نور افزود که ۲۴۴ مشاهد ملی و بیشتر از یکصد و سه مشاهد بین المللی از این روند نظارت میکنند و این روند در مشوره با بیش از ۱۲۰ کارمند و متخصص ملل متحد که در گدام های کمیسیون حضور دارند به پیش برنده می شود .

او همچنان گفت ۱۷ نهاد دیپلوماتیک مقیم کابل از این روند همه روزه نظارت میکنند.

سخنگوی کمیسیون مستقل انتخابات همچنان گفت بیش از ۱۳۶۱۳ هزار جدول نتایج و چک لیست در مرکز جمع بندی نتایج تحت پروسس قرار گرفته است که ۶۰ در صد تمام چک لیست ها و جدول نتایج را می سازد.

آقای نور گفت از این میان ده هزار چهار صدو هشتاد دو چک لیست و جدول نتایج نهایی شده و آماده است که در مورد آن تصمیم گرفته شود و اما قرار است در مورد سه هزار دیگر این آرا فردا در یک نشست علنی تصمیم نهایی اتخاذ شود.

XS
SM
MD
LG