لینک های دسترسی

Breaking News

ستاد های انتخاباتی: پروسه تفتیش آرا زمانگیر است


اعلان نتایج نهایی مطابق به تقاضای رییس جمهور مقدور نیست
اعلان نتایج نهایی مطابق به تقاضای رییس جمهور مقدور نیست

ستاد های انتخاباتی هر دو کاندید ریاست جمهوری روشن شن نتایج آرا را تا پانزده روز آینده مقدور نمیدانند.

این در حالیست که رییس جمهور کرزی، روز گذشته در یک نشست با استادان پوهنتونهای کابل از تاثیرات منفی طولانی شدن پروسه انتخابات در زندگی مردم عادی کشور صحبت نموده ابراز داشته است که باید تا دوهفته دیگر نتایج نهایی انتخابات معلوم شود.

صدیق پتمن، از ستاد انتخاباتی اشرف غنی احمدزی و سید آقا فاضل سنچارکی، از ستاد انتخاباتی عبدالله عبدالله در صحبت با صدای امریکا گفتند که این خواست رییس جمهور و تعیین ضرب الاجل برای تکمیل تفتیش صد در صد آرا و بالاخره اعلام نتایج نهایی در زمان تعیین شده مقدور نیست.

سید آقا فاضل سنچارکی، سخنگوی ستاد انتخاباتی تیم ًقای عبدالله در مورد چنین ګفت " اصلا ممکن و مقدور نیست که ما یک زمان مشخص را برای پایان تفتیش و اعلان نتایج نهایی تعیین کنیم. هر دو تیم مذاکره کننده که در هوتل کانتننتال در حال مذاکره هستند به همین نظر اند که ما نمی توانیم فعلا یک زمان مشخص را تعیین کنیم که تفتیش به پایان برسد."

آقای پتمن از تیم آقای احمدزی نیز نظر مشابه آرایه نموده گفت که خود رییس جمهور نیز بخوبی میداند که این پروسه زمانگیراست.

روند تفتیش صد درصد آرای دور دوم ریاست جمهوری از آغاز تا کنون که چند مرتبه موقتا متوقف و دوباره شروع شده است، امروز جمعه بصورت عادی و نورمال ادامه داشت.

نور محمد نور، سخنګوی کمیسیون مستقل انتخابات در گفتگو با رسانه ها در مورد شش هزار صندوق های رای که از جانب هر دو ستاد انتخاباتی نشانی شده اند و سرنوشت ساز تلقی میشود معلومات داد.

او گفت " دیروز بعد از چاشت از هر دو ستاد انتخاباتی سه سه هزار صندوق ها را مشخص کردند و لست این صندوقها همراه با کمیسیون مستقل انخابات شریک ساخته شده است."

آقای نور، به ادامه گفت که شب گذشته کارمندان کمیسیون مستقل انتخابات، نمایندگان هر دو ستاد انتخاباتی عملا کار کردند و تعداد زیاد این صندوقها را در قسمت آخر گودام بردند تا بعد به تفتیش ویژه برود.

به موجب معلومات آقای نور، تا حال نزدیک به چهل فیصد از جمله ۲۸۲۸ صندوقهای رای از سراسر کشور تفتیش شده اند که شش هزار صندوقهای رای که برای تفتیش و‏یژه فرستاده میشود شامل این نمی باشند.

از سوی دیگر کمیته وحدت ملی از هر دو ستاد انتخاباتی که در مورد چگونگی حکومت وحدت ملی در سه محور و سه کمیته جداگانه کار میکنند، از موجودیت روحیه خوب و عزم درست برای پیشرفت کار اطلاع داده ابراز خوشبینی مینمایند که هر گاه کار به همین روحیه موجوده ادامه یابد، بسیار ممکن است که در ظرف یک هفته آنها خواهند توانست اعلامیه مشترکی در مورد چگونگی حکومت وحدت ملی را آماده نمایند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG