لینک های دسترسی

Breaking News

پیشرفت در مذاکرات ایجاد حکومت وحدت ملی


مذاکرات در ارگ ریاست جمهوری
مذاکرات در ارگ ریاست جمهوری

ارگ ریاست جمهوری افغانستان میگوید که دو نامزد ریاست جمهوری امروز به رییس جمهور، رهبران جهادی پیشین و روسای سه قوه دولت، از پیشرفت در مذاکرات سیاسی و پایان دادن به جنجالهای انتخاباتی و تشکیل حکومت و حدت ملی خبر دادند.

در عین حال درین نشست روی چگونگی برگزاری مراسم تحلیف رییس جمهور جدید نیز صحبت شد.

مذاکرات در ارگ ریاست جمهوری
مذاکرات در ارگ ریاست جمهوری

از جانب دیگر کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان به روز جمعه بررسی ها و فیصله نهایی کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را - که به روز پنجشنبه در مورد تفتیش صد درصدی آرای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری صادرنموده بود - مورد بحث قرار داد و برخی از فیصله های کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی را به دلیل عدم قناعت و داشتن اعتراض بخاطر وضاحت بیشتر، دوباره به کمیسیون شکایات انتخاباتی فرستاد.

کمیسیون شکایات انتخاباتی در فیصله روز پنجشنبه کمیسیون مستقل انتخابات را مکلف ساخته بود - تا در صورت تایید و نداشتن اعتراض ، این فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی را به عنوان نتایج نهایی اعلان نماید.

عبدالرحمن هوتکی، معاون کمیسیون مستقل انتخابات در پاسخ این پرسش صدای امریکا که چرا فیصله نهایی کمیسیون شکایات انتخاباتی دوباره برای تجدید نظر به کمیسیون شکایات فرستاده شد توضیحات داده گفت که کمیسیون شکایات انتخاباتی برمبنای گزارش روز اول انتخابات ۱۰۸ محل رایدهی را باطل اعلام کرده است.

او افزود "وقتی که تفتیش صد درصد در کابل صورت گرفت این محلات محلات نورمال شناخته شد و دلایل برای ابطال وجود نداشت و ما این موضوع را دوباره محول ساختیم به کمییسیون شکایات انتخاباتی تا دلایل موجه را قابل قناعت برای کمیسیون مستقل انتخابات ارایه کند."

مطابق حکم ماده ۵۹ قانون انتخابات افغانستان، کمیسیون مستقل انتخابات حق دارد راجع به فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی که فیصله نهایی تلقی میشود، درصورت داشتن اعتراض در ظرف ۲۴ ساعت اعتراض خود را صادر نماید، هرگاه اعتراض نکند و یا سکوت اختیارنماید و یا قبول کند، مکلف است برنده انتخابات را به گونه رسمی اعلام نموده به عنوان رییس جمهور وثیقه بدهد.

اما در کابل تصور براین است که این فرستادن مجدد فیصله کمیسیون شکایات انتخاباتی برای توضیحات بیشتر بخاطر دادن وقت و فرصت برای روند سیاسی و مذاکرات میان دو نامزد ریاست جمهوری است.

اما، آقای هوتکی، بصورت قاطع این تصور و برداشت ها را نادرست خوانده علاوه کرد که به همان سرعتی که کمیسیون مستقل شکایات انتخاباتی، فیصله نهایی خود را دو باره به کمیسیون مستقل انتخابات بفرستد کمیسیون آماده گی دارد تا نتایج نهایی انتخابات را اعلام نماید.

بقول معاون کمیسیون مستقل انتخابات دوباره فرستادن فیصله ها به کمیسیون شکایات هیچ ربطی به روند سیاسی ندارد، بلکه مطلقا به دلایل تخنیکی صورت گرفته است.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG