لینک های دسترسی

Breaking News

افغانستان از امریکا تجهیزات بیشتر برای نیروهای خاص خواسته است


آرشیف: فرمانده قوای ناتو در افغانستان قوای خاص افغانستان را موثر ترین قوای خاص در جنوب شرق آسیا توصیف کرده است
آرشیف: فرمانده قوای ناتو در افغانستان قوای خاص افغانستان را موثر ترین قوای خاص در جنوب شرق آسیا توصیف کرده است

حکومت ترمپ در حال ارزیابی استراتیژی برای افغانستان است؛ کابل هیلکوپتر و تجهیزات استخباراتی می خواهد.

مقام های افغان از واشنگتن خواسته اند تا برای قوای خاص افغانستان تجهیزات مورد نیاز آنان را که شامل هیلکوپتر و تجهیزات استخباراتی میگردد، فراهم کند.

سفیر افغانستان در واشنگتن گفته است که قوای خاص افغانستان به این تجهیزات نیاز دارد. حمدالله محب در صحبت با گروهی از دیپلمات های متقاعد امریکایی همچنان گفت که افغانستان یک استراتیژی چهارسالهء "موفقیت و صلح" را در مشورت با شرکای بین المللی اش تهیه کرده که توانمندتر ساختن نیروهای خاص، جزء آن است.

مقام های امریکایی تا حال در مورد این درخواست حکومت افغانستان چیزی نگفته اند.

اما مایکل کوگلمن، تحلیلگر مسایل جنوب شرق آسیا در مرکز تحقیقاتی ودرو ولسن ، به صدای امریکا گفت که فراهم آوری تجهیزات و اعزام قوای بیشتر امریکایی به افغانستان هر دو محتمل به نظر می رسد.

آقای کوگلمن گفت "اگر ادارۀ ترمپ می خواهد کاری را انجام دهد، { تقاضای افغانستان} به پول زیاد ضرورت نیست تا ظرفیت قوای افغانستان را بیشتر تقویت کند. فکر می کنم که ادارۀ ترمپ چندین هزار قوای اضافی به افغانستان اعزام خواهد کرد. اما در عین حال، تقویت قوای افغانستان به خصوص قوای خاص آن کشور با اهمیت است و شاید هر دو را عملی کند".

حکومت افغانستان سه سال قبل تقاضای مشابه از هند کرده بود. سال گذشته، هند چندین بال هیلیکوپتر جنگی به افغانستان داد.

توافق امنیتی میان حکومت افغانستان که حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان با آن مخالفت جدی داشته است، در دومین روز کاری محمد اشرف غنی، رئیس جمهور کنونی افغانستان میان کابل و واشنگتن به امضا رسید. حمایت از قوای افغان به شمول فراهم آوری تجهیزات برای آنان بخشی از توافق امنیتی میان دو کشور است.

نیروهای بیشتر یا تجهیزات؟

تقاضای حکومت افغانستان برای تجهیزات بیشتر در حالی به میان آمده که حکومت دونالد ترمپ، رئیس جمهوری امریکا، در حال بررسی استراتیژی آن کشور را در قبال افغانستان است. چندی قبل، فرمانده قوای امریکایی و ناتو در افغانستان خواهان اعزام چندین هزار قوای بیشتر ناتو به ویژه قوای امریکایی به افغانستان شد.

در حال حاضر، حدود ۱۲۵۰۰ سرباز خارجی به شمول ۸۴۰۰ سرباز امریکایی در چوکات ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان مستقر اند که بیشتر ماموریت آموزش و مشورت به نیروهای دفاعی و امنیتی افغان را به پیش می‌برند.

آقای کوگلمن می گوید با نظر داشت مصارف هنگفت مالی و هزینۀ انسانی، شهروندان امریکایی خواهان اعزام قوای بیشتر به افغانستان نیستند، اما به باور وی آقای ترمپ به تقاضای جنرالان نظامی امریکایی که در قضیه افغانستان دخیل اند، گوش خواهد داد.

جنرال جان نکلسن، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان در ماه فبروری به جلسۀ استماعیۀ سنای ایالات متحده گفت که جنگ افغانستان به بن بست رسیده است و برای بیرون رفت از این وضعیت، حکومت افغانستان باید به گونه ای کمک شود تا قادر به گرفتن موضع تهاجمی در برابر شورشیان و گروه های دهشت افگنی شود.

  • 16x9 Image

    خالد مفتون - واشنگتن

    خالد مفتون، به عنوان تهیه کننده گزارش های تحلیلی و گوینده خبر، کارش را از ابتدای سال ۲۰۱۴ در رادیو صدای امریکا در واشنگتن آغاز کرد. خالد پیشتر از این، حدود ۱۰ سال در رسانه های بین المللی مختلف به شمول خبرگزاری آلمان درکابل و رادیو آزادی در پراگ کار کرده بود. خالد مفتون سند لیسانس حقوق و علوم سیاسی را از دانشگاه کابل دریافت کرده و سند ماستری را در رشته مدیریت عامه از انستیتوت مطالعات بین المللی مونتری کالیفرینای امریکا کسب کرده است.

XS
SM
MD
LG