لینک های دسترسی

Breaking News

نشست چهارجانبه در مورد افغانستان در مسقط برگزار شد


نشست مسقط امروز با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برگزار شده است
نشست مسقط امروز با حضور نمایندگان افغانستان، پاکستان، امریکا و چین برگزار شده است

نشست چهارجانبه میان افغانستان، پاکستان، چین و ایالات متحدۀ امریکا برای بحث در مورد تقویت روند صلح افغانستان و تامین ثبات در این کشور در مسقط پایتخت عمان برگزار شد.

در همین حال وزارت خارجه افغانستان گفته است که از پاکستان انتظار ندارد تا پای طالبان را به میز گفتگو بکشاند، بلکه توقع از اسلام آباد این است تا به تعهدات خود صادقانه عمل کرده و گروه های دهشت افگن را در قملرو پاکستان پناه ندهد.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان گفته است که نشست مسقط با تعهدات جدید برگزار می‌شود و به گفتۀ وی شمار زیاد کشورها به شمول ایالات متحدۀ امریکا به این باورمند شده اند که پاکستان در زمینۀ ریشه کن ساختن پناهگاه های دهشت افگنان در خاک خود، مبارزۀ جدی و صادقانه کند.

این ششمین نشست گروه هماهنگی چهار جانبه است که در مسقط برگزار می شود. نشست پنجم این گروه در اواخر ماه ثور ۱۳۹۵ در پاکستان برگزار شده بود، اما به دلیل کشیدگی روابط میان کابل و اسلام آباد، سلسلۀ برگزاری این نشست‌ها تا اکنون به تاخیر افتاد.

واکنش‌ها

در همین حال کارشناسان سیاسی و روابط بین‌الملل به این باور اند که این گونه نشست‌ها مقطعی است و نتایج مثبت دوامدار را در پی ندارد.

عبداللطیف نظری، دکترای روابط بین‌الملل به این باور است که با واردشدن فشارهای بین‌المللی بر پاکستان پس از اعلام راهبرد جدید ایالات متحده امریکا، نشست مسقط می‌تواند آغازی برای تجدید مناسبات کابل – اسلام‌آباد و گام مثبت باشد.

اما آقای نظری تأکید کرد "باور من این است که به نقش مثبت اسلام‌آباد در جلوگیری از گروه‌های تروریستی و افراطی باور وجود ندارد؛ چون ستراتیژی پاکستان در ارتباط به افغانستان و نگاه عمق ستراتیژیک اسلام‌آباد تغییر نظری خاصی مشاهده نمی‌شود...با توجه به این وضعیت من فکر می‌کنم که از این اجلاس امید و انتظار این را نداشته باشیم که بتواند تأثیرات مثبتی را روی امنیت افغانستان داشته باشد".

این آگاه روابط بین‌الملل افزود، تحرکات پاکستان در قبال مسأله صلح افغانستان – هرچند نمایشی است – بیانگر تأثیرات مثبت فشارهای جهانی بر آن کشور است.

صلح با پاکستان

وحید مژده، دیگر آگاه سیاسی به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، نشست چهارجانبۀ عمان، در حقیقت نشست صلح با پاکستان است، موردی که بارها حکومت افغانستان به آن تأکید کرده است.

آقای مژده با آنکه گفت هنوز نتایج این نشست هنوز روشن نیست؛ اما با توجه به نشست‌های قبلی میان دو کشور، این نشست نیز روی مسأله صلح بی‌تأثیر و موسومی خواهد بود.

او افزود "در شانزده – هفده سال گذشته همین حالت بود، زمانی که مذاکرات صورت می‌گیرد، وضعیت برای چند ماه خوب است، خصوصاً که هوا سرد باشد، در جریان زمستان روابط افغانستان و پاکستان نسبتاً خوب است؛ اما زمانی که هوا گرم می‌شود، جنگ شدت می‌یابد، وضعیت یک بار دیگر پرتنش می‌شود".

به باور مژده، این نشست حرفی تازه‌ای نخواهد داشت، به جز این که روابط میان افغانستان و پاکستان بهبود یابد.

با این همه، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان روز گذشته در لغمان به خبرنگاران گفت که در نشست عمان، روی بهبود روابط افغانستان و پاکستان بحث می‌شود و حکومت وحدت ملی به نتایج این نشست خوشبین است.

XS
SM
MD
LG