لینک های دسترسی

Breaking News

فلم 'سنگ صبور' برندۀ جایزۀ جشنوارۀ 'دیدار' شد


ابراهیم عارفی رئیس افغان فلم در حال حمل جایزۀ فلم "سنگ صبور"
ابراهیم عارفی رئیس افغان فلم در حال حمل جایزۀ فلم "سنگ صبور"
بهترین جایزۀ جشنوارۀ "دیدار-2012" شام شنبه 20 اکتوبر در شهر دوشنبه تاجکستان به فلم
"سنگ صبور" از ساخته های عتیق رحیمی کارگردان افغان اعطا شد.

بشنوید:


عتیق رحیمی، کارگردان این فلم در مراسم شرکت نداشت و این جایزه را ابراهیم عارفی،رئیس افغان فلم سلیم شد. او گفت که این جایزه باعث افتخار سینمای افغانستان و مردم آن است. آقای عاریفی در صحبت با رادیو آشنا گفت: "من به نمایندگی از سینماگران افغانستان از فیستیوال "دیدار" و از مردم تاجکستان تشکّر می‌کنم، که چنین یک جایزه را به ما داد، که به طرف کابل ببریم."
هیئت شورای سینماگران "دیدار-2012" تاجکستان گفت که فلم " سنگ صبور" در پهلوی هنر سینمایی، بر مهمترین مسائل امروزی تمرکز داشت و دربرگیرندۀ تمام شرایط این هیئت بود.

آقای عارفی در این رابطه گفت: "بزرگترین مشکل امروزی افغانستان مشکل زنها است، که زنها در یک جامعة سنّتی مقیّد نیمه طالبی، با تمدّن بسیار پایان زندگی می‌کنند. و این فلم سرنوشت،اکثر زنهای افغانستان را در بر می‌گیرد. نه تنها زنهای افغانستان، حتّی زنهای ایران، تاجکستان و همۀ آسیای میانه‌ و پاکستان و همگی را احتوا می‌کند."

این فلم سینماگران افغان تنها فلمِ نبود که در این جشنواره جایزه را به خود اختصاص داد.
صحرا کریمی، کارگردان جوان افغانستان برای تهیۀ فیلم “نسیمه” جایزۀ تماشاگران جشنواره را از آن خود کرد. خانم کریمی گفت که از تماشاگران برای قدردانی از فلم اش سپاسگزار است.

این برای بار پنجم بود که تاجکستان میزبان جشنوارۀ بین‌المللی “دیدار” شد. در این جشنواره 21 فلم از کشورهای آسیای مرکزی، ایران، افغانستان، روسیه، مغلستان، آذربایجان و برخی از کشورهای اروپایی به قضاوت داوران و تماشاچیان پیشکش شده بود. این جشنواره، که به تاریخ 16ماه اکتوبر آغاز یافت، در شهرهای دوشنبه و قُرغان تیپّه برگزار شد. با درنظرداشت آن که توجّه ویژۀ "دیدار" متمرکز به سینمای کشورهای فارسی‌زبان، از جمله تاجکستان و افغانستان بود، این کشورها حق پیشنهاد دو فلم را در هر بخش این جشنواره داشتند.
جشنوارة “دیدار” اوّلین بار در سال 2004 به عنوان سینیمابزم کشورهای فارسی‌زبان دایر شد و در آن زمان سه کشور اصلی شرکت‌کننده در آن ایران، افغانستان و تاجکستان بودو سینیماگران کشورهای دیگر منطقه در این جشنواره به عنوان مهمان شرکت داشتند. در جشنواره‌های بعدی سینماگران از کشورهای آسیای میانه‌ و روسیه نیز به آنها پیوستند و امسال در این جشنواره نمایندگان 12 کشور حضور داشتند.
XS
SM
MD
LG