لینک های دسترسی

Breaking News

قادر فرخ درگذشت، اما فلم اش پس از ۳۰ سال به بازار عرضه می‌شود


قادر فرخ، هنرپیشه معروف تیاتر و سینمای افغانستان به تاریخ پنجم جنوری (۱۵ جدی) در ترکیه چشم از جهان بست.

انجنیر لطیف احمدی، یکی از کارگردانان و فلم سازان افغان به صدای امریکا گفت که قادر فرخ با نقش آفرینی در فلم های دهکدۀ من، صبح سفید، وطن یا کفن و حماسه عشق، ثابت کرد که "غول سینمای افغانستان است".

به گفتۀ آقای احمدی، پس از بازی کردن نقش یک چاپنداز در فلم حماسه عشق، او پی برد که قادر فرخ هنرپیشه بی بدیل در سینمای افغانستان است.

آقای فرخ، پس از یک مدت طولانی در سال‌های پسین به افغانستان برگشت و در یکی از سریال های تلویزیونی نقش بازی کرد.او مانند سایر سینماگران افغان، از عدم همکاری و کمک حکومت با هنرپیشگان افغان شکایت داشت، به ویژه در این اواخر که در بستر بیماری بود.

آقای فرخ در حدود ۳۰ سال پیش در یکی فلم های انجنیر لطیف به نام "گماشته" نقش بازی کرد؛ فلمی که به دلایل تحولات در افغانستان نیمه تمام ماند و نشر نشد. اما آقای لطیف می‌گوید که کار های ادیت این فلم تمام شده است و به زودی با کیفیت 4K به بازار عرضه خواهد شد.

آقای لطیف گفت که "گماشته" یکی از بهترین فلم‌هایی است که در تاریخ سینمای افغانستان تولید شده است و نقش آقای فرخ در آن بی مانند است.

آقای فرخ در فلم های متعدد بلند سینمایی داخلی و خارجی نقش بازی کرد. فلم های برجستۀ که او در آن نقش بازی کرده بود، فلم دختر با پیراهن سپید، شکست محاصره، پرنده های مهاجر، ردپا، چشم های سرگردان، تابستان داغ کابل، ملاقات با مردان برجسته، سوارکاران، کاغذ پران باز و نیلوفر در باران بود.

زندگینامۀ فرخ

عبدالقادر فرخ، در سال ۱۳۲۳ شمسی در باغ علیمردان کابل چشم به جهان گشود.

پدر اش، فرخ افندی، وایلن و ماندولین نواز معروف افغانستان اهل ترکیه است که دهه‌ها پیش به افغانستان آمد و در همان جا مسکن گزین شد.

قادر فرخ در سن هفت سالگی در تیاتر شهری ننداری کار را آغاز کرد و با اثر محمد یوسف کهزاد به نام "انفلونزای عشق" بحیث بازیگر و ترانه خوان خورد سال وارد هنر تیاتر شد.

فرخ در سال ۱۳۴۷ از لیسه نادریه فارغ شد و یک سال پس به حیث بازیگر تیاتر مقرر وکورس هنر بازیگری را در ریاست ثقافت و هنر به پایان رسانید .

او در سال ۱۳۵۷ به حیث مدیر تولید فلم در ریاست افغان فلم معرفی شد در سال ۱۳۶۶ به حیث رییس کابل ننداری مقرر شد.

از عبدالقادر فرخ، نه دختر و یک پسر به جا مانده است.

نورعدیل از کابل در تهیۀ این گزارش سهم گرفته است.

XS
SM
MD
LG