لینک های دسترسی

Breaking News

مقامات ننگرهار: عملیات برضد داعش درهسکه مینه، پیشرفت داشته است


این عملیات نیروهای طرفدار دولت، نزدیک به دو هفته پیش در ولسوالی های هسکه مینه و کوت برضد داعش آغاز شده است.
این عملیات نیروهای طرفدار دولت، نزدیک به دو هفته پیش در ولسوالی های هسکه مینه و کوت برضد داعش آغاز شده است.

مقامات حکومتی در ولایت ننگرهار، می‎گویند عملیات نیروهای امنیتی برضد گروه داعش در ولسوالی هسکه مینه، آن ولایت، پیشرفت قابل توجه داشته است.

مقامات نظامی می گویند که عملیات شاهین ۲۵ اکنون تنها در ولسوالی هسکه مینۀ ولایت ننگرهار ادامه دارد و آنان نیرو های عملیاتی خود را از ولسوالی کوت که در جوار هسکه مینه قرار دارد، بیرون کرده اند.

شیرین آقا، سخنگوی قول اردوی ۲۰۱ سیلاب به رادیوآشنا گفت که در یک شبانه روز گذشته به جنگجویان داعش تلفات شدیدی وارد آورده اند که در میان کشته شدگان، یک فرماندۀ عمدۀ داعش به نام "نعیم" نیز شامل است.

شیرین آقا این را هم می گوید که نیرو های آنان اکنون به بازار گورگوری رسیده اند؛ جاییکه مراکز گروه داعش در آنجا موقعیت داشت.

ولسوالی هسکه مینه دارای مناطق صعب العبوری است که به گفتۀ کارشناسان نظامی، پیشروی در آن ساحات تا اندازۀ دشوار تلقی می شود.

نیرو های حکومت افغانستان می گویند که برای از بین بردن پناهگاه های گروه داعش در ساحات صعب العبور، از طیاره های اردوی افغانستان و نیرو های حمایت قاطع استفاده می شود.

گروه داعش تا هنوز در رابطه به عملیات نظامی نیرو های افغان در ولسوالی هسکه مینه چیزی نگفته است.

اما ساکنان محل ابراز امیدواری می کنند که نیرو های افغان مناطق دوباره تصرف شده و پاکسازی شده از گروه داعش را رها نکنند.

آنان می گویند در گذشته نیز نیرو های افغان به تصرف و پاکسازی مناطق دست یافته اند اما پس از ختم عملیات و خروج نیرو های عملیاتی از ساحه، منطقه دوباره به تصرف جنگجویان ضد دولت قرار گرفته و نتایج عملیات را ناکام ساخته است.

دو تن از باشندگان محل که نخواستند نامشان افشا شود به رادیوآشنا گفتند"عملیات نیمه تمام نماند و باید پوسته ها ایجاد شود و پس از عملیات منطقه را ترک نکنند."

"اگر پوسته ایجاد نشود و تامین امنیت نگردد، اینگونه عملیات مفید نبوده و دوباره وضعیت به حالت اولی بر می گردد."

ساز ولی، ولسوال هسکه مینه می گوید که حکومت مرکزی باید توجه بیشتری به مناطق جنگ زده معطوف دارد، چراکه به گفتۀ وی خانواده های زیادی اند که از هر طرف آسیب دیده اند.

ولسوال هسکه مینه می گوید مناطق تحت کنترول داعش نه مکتب دارد و نه کلینیک "باید کلینیک ها و مکاتب دوباره احیا شده و به مردم آسیب دیدۀ منطقه از طرف حکومت مرکزی کمک صورت گیرد."

ادارۀ ولایتی ننگرهار می‏گوید عملیات‏ نیروهای افغان در هسکه مینه و کوت به هدف نابودی داعش آغاز شده است و تا زمانی که این گروه به گونۀ کامل شکست نخورد، این عملیات پایان نمی‎یابد.

مقامات نظامی افغان گفته اند که با منسجم ساختن نیرو های عملیاتی در ولسوالی هسکه مینه، آنان به نوبت هر دو ولسوالی را از وجود جنگجویان داعش پاکسازی می کنند.

از جانب دیگر، مسدود ماندن دروازۀ تورخم در سرحد میان افغانستان و پاکستان در ننگرهار وارد هفتمین روز خود شد.

مقامات ولایت ننگرهار می‏ گویند پاکستان با مسدود کردن راه مرزی می‏خواهد عملیات جاری علیه گروه داعش را در این ولایت ضعیف سازد.

مقامات می‏ افزایند بسته بودن مرز به هردوطرف زیان‏های مالی نیز رسانیده است.

به گفتۀ مقامات میان دوطرف گفتگو جریان دارد تا هرچه زودتر دروازۀ مرزی تورخم به روی عابرین باز شود.

مقامات پاکستانی در واکنش به چندین حملۀ تروریستی هفتۀ گذشته، در آن کشور، دروازه‎ی سرحدی خویش را با افغانستان بست و شمار نیروهایش را در مناطق سرحدی افزایش داد.

در واکنش به این حکومت افغانستان نیز، در مناطق سرحدی، آمادگی نظامی گرفته است.

چگونگی رهایی بزرگان قومی از چنگ داعش

برید جنرال نسیم سنگین قوماندان لوای چهارم اردوی ملی در ولایت ننگرهار می‎گوید در نتیجۀ عملیات نیروهای امنیتی افغان، در هسکه مینه ۲۶ بزرگ قومی را از چنگ داعش آزاد ساختند.

اما در همین حال یک باشندۀ محل، به شرط افشا نشدن هویت‏ش به صدای امریکا گفت گروه داعش بدون کدام اجبار و با رضایت خود، این بزرگان قومی را رها کرده است.

از سوی دیگر گروه داعش از طریق رادیو "خلاف"، که مربوط این گروه است، اعلام کرده است که این افراد را با رضایت خویش رها کرده است.

این بزرگان قومی چندماه قبل در ولسوالی پچیراوگام در منطقۀ برپچیر از سوی گروه داعش گروگان گرفته شده بودند.

به گفتۀ مقامات ولسوالی پچیراوگام گروه داعش ۶۳ باشنده‎یی این محل را ربودند که تا اکنون سی تن آنان رها شده و بقیه هنوز در بند داعش است.

XS
SM
MD
LG