لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع: طالبان از شهر غزنی بیرون رانده شدند


عکس از آرشیف.
عکس از آرشیف.

مقام‌های امنیتی افغانستان می‌گویند که طالبان مسلح از شهر غزنی، عقب زده شده اند و در حال حاضر عملیات تصفیوی کماندوهای افغان، در اطراف شهر جریان دارد.

سید غفور احمد جاوید، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که شب گذشته، عملیات مشترک نیروهای زمینی و هوایی افغان در نقاط مختلف شهر غزنی آغاز شد و "در نتیجه شهر غزنی از وجود تروریستان داخلی و خارجی پاکسازی گردیده".

آقای جاوید افزود که در حال حاضر کماندوهای افغان در اطراف شهر عملیات‌های تصفیوی را راه‌اندازی کرده اند و آنان تلاش می‌کنند تا تهدیدات موجود در بیرون از شهر را نیز رفع کنند.

به گفته آقای جاوید در حال حاضر، وضعیت در شهر غزنی به حالت نورمال برگشته است.

این مقام وزارت دفاع، گفت که در این جنگ، میان ۳۰ تا ۴۰ فرد ملکی و ۳۲۶ مخالف مسلح کشته شده اند؛ اما او افزود که ارقام دقیق تلفات ملکی و نظامی پس از عملیات‌های تصفیوی جمع آوری و با رسانه‌ها شریک خواهد شد.

نصرت رحیمی، سخنگوی وزارت داخله افغانستان نیز گفت که شهر غزنی در حال حاضر به گونۀ کامل تحت تسلط نیروهای افغان است و در این جنگ به دو طرف درگیر و غیر نظامیان، تلفات وارد شده است.

وحیدالله کلیم‌زی، والی غزنی که با لوی درستیز، معین ارشد امنیتی و معاون ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان، جنگ غزنی را رهبری می‌کند، در تماس تیلیفونی به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت که در عملیات تصفیوی نیروهای افغان،حدود ۴۰۰ مخالف مسلح کشته شدند.

آقای کلیم‌زی افزود که طالبان در شهر غزنی شکست خورده و در حال حاضر هیچ نوع مقاومت در برابر نیروهای امنیتی افغان ندارند.

والی غزنی گفت"هم اکنون نیروهای مشترک امنیتی و دفاعی کشور در چهار سمت مرکز شهر غزنی، مصروف تلاشی وتصفیۀ ساحات از حضور مخالفین مسلح اند و وضعیت شهر به حالت نورمال است".

در همین حال، برخی از باشندگان شهر غزنی نیز گفته اند که از حوالی ساعت ۱۲:۰۰ شب گذشته صدای تیراندازی در این شهر شنیده نشده است.

احمد الله، باشنده محل به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که امروز (۲۳ اسد) مردم در مناطق بازار نوآباد، قلعه شاده و مرکز شهر گشت و گذار دارند و نیروهای دولتی با وسایط نظامی شان در سطح شهر مستقر اند.

در همین حال، دفتر هماهنگی امور کمک‌های بشری سازمان ملل متحد "اوچا" گفته است که درگیری میان نیروهای افغان و طالبان مسلح بعد از چاشت روز دوشنبه کاهش یافته و نیروهای طرفدار دولت افغانستان در داخل شهر و بیرون از شهر، مخالفان مسلح را هدف قرار داده است.

اوچا با نشر خبرنامه‌‎ای گفته است، گزارش‌های تائید ناشده می‌رساند که در جنگ غزنی، ۱۱۰ تا ۱۵۰ فرد ملکی کشته و مجروح شده است.

بربنیاد گزارش اوچا، ۲۰ مجروح این جنگ برای تداوی به کابل منتقل شده اند.

اوچا گفته است که در حال حاضر قیمت مواد غذایی و آب در شهر غزنی افزایش یافته و شبکه‌های مخابراتی فعالیت محدود دارند.

پیش از این وزارت دفاع افغانستان گفته بود که در این جنگ، ۱۰۰ نظامی افغان شامل ۷۰ پولیس و ۳۰ سرباز اردو کشته شده اند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG