لینک های دسترسی

Breaking News

قوای هوایی اشتباهی سربازان افغان را در کندز هدف قرار داد


ناوقت شب گذشته، در مناطق نزدیک بالاحصار در شمال شهر کندز، در حمله قوای هوایی، سربازان افغان هدف قرار گرفته اند.

محمد معصوم هاشمی آمر امنیت قوماندانی امنیۀ کندز به صدای امریکا گفت، در حملۀ دیشب که به صورت اشتباهی بالای سربازان افغان از سوی نیروهای هوایی افغان راکت شلیک شده است، دو سرباز کشته شده اند.

یک کماندوی افغان که نخواست نامش گرفته شود، در ساحۀ بالاحصار کندز دو سرباز افغان در حمله هوایی کشته و دو تن دیگر زخمی شدند.

این قوماندون کماندو با قوماندون قطعه‌ای نظامی، تیلفونی صحبت می‌کرد که که دیشب دو سربازش در حمله هوایی کشته شدند.

از سوی دیگر جنرال محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع افغانستان از وقوع این رویداد به صدای امریکا، اظهار بی‌خبری کرد و گفت که در این رابطه تحقیق می‌کنند.

مقامات امنیتی افغان، ادعای ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان را رد می‌کنند که گفته بود، در نتیجۀ حمله هوایی مأموریت حمایت قاطع در کندز، سربازان افغان کشته شده اند.

ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی طالبان همچنان مدعی شده است که در حمله قوای هوایی امریکا بالای سربازان افغان، نُه سرباز کشته شده اند؛ اما مقامات افغان شمار این سربازان را دو تن گفته اند.

ادامۀ نبرد در کندز

از سوی دیگر هنوز هم درگیری در برخی مناطق کندز جریان دارد. طالبان در بعضی کوچه از مخفیگاه‌های شان از بلند منزل‌ها بالای سربازان افغان گلوله‌باری می‌کنند.

یک قوماندان کماندوی افغان در کندز گفت که آنان می‌خواستند که دیشب در غرب و جنوب کندز پیش‌روی کنند؛ اما از سوی مقامات بلندپایه برای آن اجازه داده نشد و این مقامات گفته اند که آنها روی یک پلان جنگی روز دیگر کار می‌کنند و ساحات از وجود شورشیان طالب پاکسازی خواهد شد.

سمون انجام یک باشندۀ شهر کندز به صدای امریکا گفت "ما اطفال را مناطق جنگی بیرون کردیم، دیدیم که دو طالب مسلح در کنار بالاحصار نشسته بودند و روبه‌روی آنان ده‌ها سرباز افغان در سنگر بودند؛ اما به آنها کاری نداشتند".

به گفتۀ این باشندۀ کندز، هرگاه مسؤولین افغان بخواهند، در چند ساعت شهر کندز از وجود جنگجویان طالب پاکسازی می‌شود. او گفت، آنان به این باور اند که در پشت پردۀ جنگ، مسایل دیگر جریان دارد.

از شمار دقیق کشته‌ها و زخمیان طالبان و نیروهای امنیتی، مقامات محلی در کندز چیزی نگفته اند؛ اما محمد رادمنش معاون سخنگوی وزارت دفاع در کابل پذیرفت که دوازده سرباز اردوی افغان در جنگ پنج روزۀ کندز جان باخته اند.

وزارت دفاع در اعلامیه‌ای گفته است که ده‌ها شورشی طالب در کندز کشته و در ۲۴ ساعت گذشته ۱۷ جنگجوی طالب نیز زخمی شده اند.

طالبان در مورد درگیری‌های تازه در کندز هنوز چیزی به رسانه‌ها نگفته اند.

XS
SM
MD
LG