لینک های دسترسی

Breaking News

از سرگیری عملیات علیه داعش در هسکه مینه ننگرهار


نیروهای افغان و خارجی در گذشته نیز علیه گروه داعش در ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار عملیات راه اندازی کرده بودند.
نیروهای افغان و خارجی در گذشته نیز علیه گروه داعش در ولسوالی هسکه مینه ولایت ننگرهار عملیات راه اندازی کرده بودند.

نیروهای افغان و نیروهای خارجی، از چهار روز به این‌سو یک بار دیگر در ولسوالی هسکه مینه، ولایت ننگرهار، علیه گروه داعش یا دولت اسلامی عملیات نظامی راه اندازی کردند.

به گفتۀ مقام‌های محلی، نیروهای افغان خود را به مکانی رسانیده اند که در جریان 12 سال گذشته نیروهای طرفدار دولت افغانستان در آن‌جا قدم نگذاشته بودند.

نیروهای افغان و خارجی، دوبار دیگر نیز در ولسوالی هسکه مینه، علیه گروه داعش عملیات راه اندازی کرده بود؛ اما پس درگیری چند روزه، نیروهای افغان محل را ترک کرده بودند و مخالفان مسلح بار دیگر این ولسوالی را تحت کنترول خود آورده بودند.

حمیدالله، قوماندان امینه هسکه مینه در صحبت با صدای امریکا گفت نیروهای طرفدار حکومت افغانستان از هوا و زمین علیه گروه داعش، حملات شان را آغاز کرده اند.

قوماندان حمیدالله، افزود " نیروهای ما اکنون شرموخ، مورگی، بره احمدخیل، جودره، ترلی کندو و منطقۀ اوغز را تصرف کرده اند و همین اکنون جنگ در تنگی منطقۀ اوغز جریان دارد".

برخی از باشندگان محل در صحبت با صدای امریکا، می‌گویند در جریان بیش از ده سال گذشته نیروهای حکومتی به منطقۀ اوغز، قدم نگذاشته بودند؛ اما این بار مناطقی زیادی را تحت تصرف آورده اند.

سید احمد، یکی از باشندگان محل، گفت "نیروها اکنون در تنگۀ اوغز استند، در این ساحه در وقت کرزی، حکومت نیامده بود و اکنون اینها آمدند".

مقام‌های ولایت ننگرهار، گفته اند که این بار مصمم اند با افزایش شمار نیروهای پولیس محلی و پولیس ملی مناطق تصرف شده از سوی نیروهای افغان را، از حضور مخالفان مسلح حفاظت کنند.

این دومین دست‌آورد نیروهای افغان پس از تصرف توره بوره در ولسوالی پچیراوگام است.

کندی عملیات در ولسوالی اچین

از سوی دیگر، برخی از باشندگان ولسوالی اچین از عملیات نیروهای افغان انتقاد کرده، می‌گویند نیروهای دولت افغانستان در جریان یک‌ونیم ماه گذشته پیشرفت قابل توجه در این ولسوالی نداشته اند.

ملک کمین، از بزرگان قومی ولسوالی اچین، می‌گوید از چند روز به این‌سو نیروهای افغان در عملیات خویش در منطقۀ "الته بند" دره مامند، پیش‌روی نداشته اند و تا ۳۰ کیلومتر مساحت محل در دست گروه‌ داعش است.

اما عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار می‌گوید نیروهای افغان عملیات شان را مطابق پلان پیش می‌برند و ضربات هوایی علیه گروه داعش افزایش یافته است.

آقای خوگیانی، می‌افزاید "از بسیار مناطق خانواده‌ها بیرون شده اند، از بازار شدل هم مردم رفته اند، عملیات همانگونه جریان دارد و حملات هوایی افزایش یافته است".

تا اکنون گروه موسوم به دولت اسلامی یا داعش در مورد درگیری‌ها در هسکه مینه و اچین اظهار نظر نکرده است.

XS
SM
MD
LG