لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان افغان ولسوالی جانی‌خیل پکتیا را دوباره تصرف کردند


ولسوالی جانی‌خیل پکتیا یازده روز پیش پس از محاصرۀ طولانی‌مدت و جنگ شدید به تصرف طالبان درآمده بود.
ولسوالی جانی‌خیل پکتیا یازده روز پیش پس از محاصرۀ طولانی‌مدت و جنگ شدید به تصرف طالبان درآمده بود.

مقامات امنیتی پکتیا می‌گویند که نظامیان افغان دیشب در مرکز ولسوالی جانی‌خیل پکتیا رسیده و کنترول آن را به دست گرفته اند.

پاسوال اسدالله شیرزاد قوماندان زون ۳۰۳ سپین‌غر پولیس صبح امروز به خبرنگاران گفت که دیشب در عملیات بازپس‌گیری ولسوالی جانی‌خیل، دوازده شورشی طالب به هلاکت رسیدند و شماری هم زخم برداشتند.

این مقام امنیتی پکتیا در مورد تلفات نیروهای امنیتی افغان چیزی نگفت؛ ولی افزود که اسلحۀ به جا مانده از طالبان نیز به دست نیروهای افغان افتاده است.

ولسوالی جانی‌خیل پکتیا یازده روز پیش پس از محاصرۀ طولانی‌مدت و جنگ شدید به تصرف طالبان درآمده بود. این ولسوالی در شرق پکتیا موقعیت دارد که با ولایت خوست هم‌مرز است.

مقامات حکومتی افغان ادعا دارند که طالبان به ویژه شبکۀ حقانی تلاش می‌کنند تا با تصرف آن مناطق، مراکز جنگجویان خود را ایجاد کنند و فعالیت‌های شان را منسجم سازند.

طالبان در مورد تصرف دوبارۀ ولسوالی جانی‌خیل از سوی نظامیان افغان هنوز به رسانه‌ها چیزی نگفته اند.

تلفات سنگین طالبان در غزنی

عبدالکریم متین، والی غزنی امروز صبح در نشست خبری اعلام کرد که طالبان حوالی ساعت یک‌ونیم پس از نیمه‌شب گذشته، در ولسوالی گیروی این ولایت با شکست مواجه شدند.

والی غزنی گفت "خوشبختانه نیروهای امنیتی افغان شب گذشته تلفات سنگینی بر طالبان وارد کردند و تمام ساحات ولسوالی گیرو را از تصرف طالبان بیرون ساخته اند که تا کنون ۸۰ نفر از طالبان کشته شده و بیش از ۱۰۰ نفرشان زخمی شده اند".

والی غزنی افزود که در میان کشته‌ها و زخمیان طالبان، اتباع خارجی به شمول پاکستانی نیز شامل می‌باشند.

مسئوولین محلی غزنی تأیید می‌کنند که در این درگیری‌ها پنج تن از نیروهای اردو، پولیس و امنیت ملی کشته شده اند.

تا کنون طالبان دراین مورد اظهار نظرنکرده اند.

این در حالی است که دیروز برخی اعضای شورای ولایتی غزنی ابراز نگرانی کردند که اگر نیروهای کمکی به این ولسوالی اعزام نشوند، این ولسوالی به دست طالبان سقوط خواهد کرد.

بر بنیاد گفته‌های شورای ولایتی غزنی، بیش از ۵۰۰ طالب مسلح با تجمع از ولایات زابل، پکتیکا و شماری از ساحات غزنی، قصد تصرف ولسوالی گیرو را داشتند.

روز گذشته مخالفان مسلح چندین بار شاهراه کابل – قندهار و غزنی – پکتیکا را به روی ترافیک مسدود کردند که به گفتۀ مقامات غزنی مخالفین می‌خواستند از این طریق، مانع کمک‌رسانی برای نیروهای امنیتی افغان در ولسوالی گیرو شوند.

ولسوالی گیروی غزنی با ولایت پکتیکا، ولسوالی‌های آب‌بند، قره‌باغ و اندر غزنی هم‌مرز است. طالبان در ولسوالی‌های هم‌مرز با گیرو نیز حضور گسترده دارند و علاوه برحملات بالای پوسته‌های امنیتی، برخی اوقات موترهای مسافربری را نیز بازرسی می‌کنند.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG