لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان افغان مرکز ولسوالی جانی‌خیل پکتیا را تصرف کردند


در یک ماه گذشته مرکز ولسوالی جانی‌خیل چندبار میان نیروهای حکومتی و مخالفین دست به دست شده است
در یک ماه گذشته مرکز ولسوالی جانی‌خیل چندبار میان نیروهای حکومتی و مخالفین دست به دست شده است

وزارت دفاع افغانستان اعلام کرد که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان از نیمه‌شب گذشته عملیات پاکسازی را در ولسوالی جانی‌خیل پکتیا آغاز و مرکز آن ولسوالی را تصرف کردند و تلفات سنگینی بر مخالفان مسلح وارد شده است.

جنرال دولت وزیری، سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که حوالی ساعت ۲:۰۰ پس از نیمه‌شب جمعه، اردوی افغان عملیات تصفیوی را به رهبری فرمانده قول اردوی ۲۰۳ تندر در ولسوالی جانی خیل ولایت پکتیا آغاز کردند.

او افزود "در جانی‌خیل قطعات ما داخل شده اند و فعلاً آن ولسوالی مکمل به دست قوت‌های ما است. مگر چون ماین بسیار زیاد است، آنها احتیاط می‌کنند و حالا مصروف استند که ماین‌ها را کشف و انفجار بدهند".

از سوی دیگر، پاسوال اسدالله شیرزاد، فرمانده پولیس ۳۰۳ سپین‌غر به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، در نتیجۀ حملات پیهم هوایی و زمینی که در چند روز گذشته انجام شد، طالبان مسلح تلفات سنگینی را متحمل شده اند.

پاسوال شیرزاد افزود "در آن عملیات‌ها بیش از ۳۰۰ جنگجوی طالب که جنگجویان خارجی، به ویژه اتباع پاکستان شامل آنان بودند، کشته شده اند. وسایط و اسلحۀ بی‌شمار به دست سربازان حکومتی افتاده است".

در یک ماه گذشته، طالبان دوبار مؤفق به تصرف مرکز ولسوالی جانی‌خیل شده اند. از ۲۴ ماه جولای، زمانی که طالبان حملات شان را بر این ولسوالی آغاز کردند؛ تا اکنون نبرد سختی جریان داشت.

مرکز ولسوالی جانی‌خیل از سال گذشتۀ میلادی تا اکنون، سه بار بین نظامیان افغان و طالبان دست به دست شده است.

اما پاسوال شیرزاد، گفت، برای محافظت ولسوالی روی پلان‌های نظامی ویژه کار کرده اند و طالبان دوباره نمی‌توانند که کنترول آن را به دست بگیرند.

طالبان هنوز در این مورد اظهار نظر نکرده اند.

عقب‌نشینی سربازان افغان از ولسوالی گومل پکتیکا

از سوی دیگر، طالبان از تصرف ولسوالی سرحدی گومل پکتیکا خبر داده و مدعی شده اند که شب گذشته پس از نبرد سنگین کنترول آن را به دست گرفته اند.

طالبان ادعا کرده اند که نیروهای امنیتی افغان، با استفاده از تاریکی شب از آن ولسوالی بیرون شده و تلفات سنگینی را متقبل گردیده اند.

ذبیح‌الله مجاهد، یک سخنگوی آن گروه با فرستادن اعلامیه‌ای به رسانه‌ها گفته است که اکنون ولسوالی گومل به صورت کامل تحت تصرف آنان قرار دارد.

اما؛ بختیارگل زدران رئیس شورای ولایتی پکتیکا و مقام‌های حکومتی آن ولایت گفته اند که نیروهای امنیتی خود از مرکز آن ولسوالی عقب‌نشینی کرده اند.

آقای زدران به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت، به دلیل این که در نتیجۀ درگیری‌های حدود سه هفته پیش، تعمیر ولسوالی تخریب شده است؛ نیروهای امنیتی به پایگاه پولیس سرحدی در سه کیلومتری آن، عقب‌نشینی کرده اند.

XS
SM
MD
LG