لینک های دسترسی

Breaking News

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان به دلیل 'اظهارات غیرمسوولانه' برکنار شد


صدیق صدیقی، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان گفته است که رییس جمهور محمد اشرف غنی، با صدور حکمی میرویس ناب سفیر پیشین افغانستان در ترکمنستان را به حیث معین همکاری‌های اقتصادی وزارت امور خارجه تعیین کرد و آقای ناب تا تقرر سخنگوی جدید این وزارت، از امور دفتر سخنگوی سرپرستی خواهد کرد.

آقای صدیقی با نشر پیامی در صفحۀ تویترش گفته است که سرپرست سخنگوی وزارت خارجه به دلیل"اظهارات غیرمسوولانه" برکنار شده است.

تقابل از آنجا آغاز شد که صبغت‌الله احمدی، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت خارجه افغانستان در مصاحبه‌ای با طلوع‌نیوز گفت: "امیدوار استیم پاکستانی‌ها به خاطر کشانیدن طالبان به میز مذاکره این‌بار با دولت افغانستان رک و راست و عملی کار کنند."

پیش از این اظهارات، ریاست جمهوری افغانستان در واکنش به دیدار هیات سیاسی طالبان به رهبری ملا عبدالغنی برادر با مقام‌های پاکستانی گفته بود که "چنین نشست‌ها به تامین صلح در افغانستان کمک نخواهد کرد."

صدیق صدیق، سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان این اظهارات آقای احمدی را رد کرد و آنرا نظر شخصی اش عنوان کرد، اما سرپرست سخنگوی وزارت خارجه ادعا کرد که موقف رسمی دولت افغانستان را از آدرس وزارت خارجه بیان کرده است.

وحید عمر، مشاور رییس جمهور در امور روابط عامه و استراتیژیک گفته است که تمامی سخنگویان باید پیش از ارایه نظریات شان با آقای صدیقی مشوره کنند.

وزارت خارجۀ افغانستان در پنج سال کار حکومت وحدت ملی، از مقرری‌ها گرفته تا بررسی کارکردهای این اداره، همواره با ارگ تقابل و کشمکش داشته است.

وزارت خارجۀ افغانستان در پنج سال کار حکومت وحدت ملی همواره با ارگ تقابل داشته است. چند هفته پیش وزارت خارجۀ افغانستان از فرمان رییس جمهور غنی برای "بررسی عملکرد وزارت خارجه" سرپپچی کرد.

پیشتر از آن، وزارت خارجه به ناهید ایثار که بر اساس فرمان رییس جمهور غنی به صفت معین آن وزارت تعیین شده بود، اجازۀ کار نمی‌داد.

کمیته مستقل مشترک نظارت و ارزیابی مبارزه علیه فساد اداری در تازه‌ترین گزارش خود از عدم شفافیت در روند استخدام و اعزام کارمندان وزارت امور خارجۀ افغانستان به خارج از آن کشور گزارش داد.

بر اساس یافته‌های این گزارش، ۴۴ درصد کارمندان وزارت خارجه در جریان سال‌های ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۷ بدون هیچ گونه امتحان رقابتی، استخدام شده‌اند.

XS
SM
MD
LG