لینک های دسترسی

Breaking News

هزاران شاگرد دختر در لوگر از حق آموزش محروم شدند


طالبان تعلیم دختران را از صنف چهارم بالاتر اجازه نداده اند
طالبان تعلیم دختران را از صنف چهارم بالاتر اجازه نداده اند

طالبان در ماه رمضان گذشته، رفتن دختران را به صنوف بلندتر از صنف چهارم مکاتب در ولسوالی های برکی برک و چرخ ولایت لوگر منع قرار دادند، از آن زمان تا حال ۲۲ مکتب به روی دختران مسدود شده است.

محمد اکبر ستانکزی رئیس معارف ولایت لوگر به صدای امریکا گفت که با بسته شدن این مکاتب حدود ۳۵۰۰ شاگرد دختر از حق آموزش محروم شده است.

آقای ستانکزی گفت که طالبان به باشندگان ولسوالی های چرخ و برکی برک هشدار داده اند که دختران شان نباید بالاتر از صنف چهارم به تعلیم ادامه دهند.

رئیس معارف ولایت لوگر گفت که هشت مکتب لیسه، شش مکتب متوسطه و هشت مکتب ابتداییه به روی شاگردان بسته شده است.او افزود که با وصف تلاشهای فراوان ادارۀ معارف ولایت، هیچ گونه کمک از سوی حکومت صورت نگرفت.

آقای ستانکزی گفت که در هفت مدرسۀ دینی و دو دارالحفاظ نیز آموزش دختران بالاتر از صنف چهارم ممنوع شده است، اما به گفتۀ وی تا هنوز این مدارس و دارالحفاظ ها مسدود نشده است.

به گفتۀ مقام های ولایتی، طالبان همچنان به معلمان هشدار داده اند که به شمول معاش هیچ گونه امتیاز و کمک را از سویی دولت دریافت نکنند.

حسیب الله ستانکزی رئیس شورای ولایتی لوگر به صدای امریکا گفت که بزرگان قومی برای بازگشایی مکاتب تلاش دارند، اما به گفتۀ وی تا هنوز این تلاشها نتیجه نداده و دروازه های مکاتب تا هنوز مسدود است.

رئیس شورای ولایتی لوگر گفت که این کار جفا با ملت است. او افزود که طالبان که همواره ادعا دارند که با حکومت مخالفت دارند نه با مردم، چرا دروازه های مکاتب را می بندند؟

در همین حال، باشندگان لوگر نگران اند که اگر مکاتب مسدود شده در آن ولایت به زودی بازگشایی نشود، شاید دامنۀ این مشکل به سایر بخشهای آن ولایت هم گسترش یابد.

سلیم صالح سخنگوی والی لوگر درصحبت با رادیو آشنا خبر بسته شدن مکاتب را تایید کرد و گفت که مقامهای ولایت کوشش می کنند با وساطت بزرگان، آنگونه که در ولسوالی محمد آغه دیده شد، هر چه زودتر دروازه های مکاتب را به روی شاگردان باز کنند.

از سوی دیگر ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان نمی پذیرد که آن گروه مانع رفتن شاگردان به مکتب شده است. او گفته است که طالبان تنها تلاش کرده اند تا صنوف شاگردان دختر از شاگردان پسر جدا باشد.

در مجموع ۳۰۶ مکتب در مرکز و ولسوالی های لوگر وجود دارد که در آن ۱۵۰ هزار شاگرد – حدود ۱۰۰ هزار شاگرد پسر و ۵۰ هزار شاگرد دختر - مصروف آموزش است.

بر اساس آمار ارایه شده از سوی مسوولان ریاست معارف ولایت لوگر تنها ۱۱۷ مکتب در آن ولایت ساختمان داشته و شاگردان در حدود ۱۹۰ مکتب دیگر آن ولایت در هوای آزاد و روی زمین درس می خوانند.

XS
SM
MD
LG