لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان: پاکستان نباید مسأله مهاجرین را سیاسی بسازد


حکومت افغانستان می‌گوید، مسأله مهاجرین یک موضوع انسانی است و از حکومت پاکستان می‌خواهد تا این موضوع را سیاسی نسازد.

حفیظ احمد میاخیل، مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان، در واکنش به تصمیم کابینۀ پاکستان در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا، از آن کشور خواست تا مطابق به تفاهم صورت گرفته، مدت اقامت مهاجرین افغان را در آن کشور برای یک سال دیگر نیز تمدید کند.

آقای میاخیل گفت "در مدت یک ماه برگشت ۱.۴ میلیون پناهنده افغان امکان ناپذیر است، مشکلاتی را ایجاد می‌کند. انتظار ما ازپاکستان اینست تا موضوع پناهندگی و مهاجرت را سیاسی نسازد برگشت مهاجرین و پناهندگان باید به صورت داوطلبانه، تدریجی، باعزت و مصؤون باشد".

او گفت که مقام‌های حکومت افغانستان در همکاری با مسؤولان کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین، در جریان یک ماه پیشرو با مقام‌های پاکستانی گفتگو خواهند کرد تا مدت اقامت افغان‌های مهاجر در پاکستان، مطابق تفاهم صورت گرفته، برای یک سال دیگر نیز تمدید شود.

آقای میاخیل، افزود که در جریان یک سال حکومت افغانستان تلاش خواهد کرد تا زمینۀ برگشت مهاجرین را مساعد بسازد.

دو ماه قبل مقام‌های حکومت افغانستان، پاکستان و کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین "یُو.اِن.اِچ.سی.آر" در نشستی در سویس، تفاهم کردند تا حضور مهاجرین افغان در پاکستان برای یک سال دیگر نیز تمدید شود و برگشت مهاجرین افغان به کشورشان به گونۀ داوطلبانه صورت گیرد.

بربنیاد آمارهای حکومت افغانستان و ملل متحد، ۱.۴ میلیون افغان با اسناد قانونی در پاکستان اقامت دارند و در کنار این حدود ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار افغان‌ بدون اسناد قانونی در پاکستان زندگی می‌کنند.

مشاور مطبوعاتی وزارت امور مهاجرین و عودت کنندگان افغانستان گفت که جهت ثبت و قانونمندسازی حضور مهاجرین فاقد اسناد در پاکستان، مطابق توافقنامۀ با حکومت آن کشور، پروسۀ ثبت و توزیع اسناد هویت برای این مهاجرین حدود هفت ماه قبل آغاز شد و تا حال بیش از ۵۰۰ هزار تن آنان ثبت و راجستر شده اند.

کابینۀ پاکستان روز چهارشنبه گفت که روند برگشت ۱.۴ میلیون مهاجر افغان را با کمیشنری عالی ملل متحد در امور پناهندگان و جامعۀ جهانی مطرح کرده است، اما در مورد هماهنگی روی این مسله با حکومت افغانستان اشاره نکرد.

قیصر افریدی، سخنگوی کمیشنری عالی ملل متحد در امور مهاجرین "یو.اِن.اِچ.سی.آر" در پاکستان، در صحبت با رادیو آشنا – صدای امریکا، از ضرب الاجل تعیین شده از سوی کابینۀ پاکستان برای برگشت مهاجرین افغان به کشورشان، نیزاظهار نگرانی کرد.

XS
SM
MD
LG