لینک های دسترسی

Breaking News

کابل با اعزام سربازان امارات متحدۀ عربی به افغانستان موافقه کرد


ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که شورای امنیت ملی این کشور، پیشنهاد امارات متحده عربی را مبنی بر اعزام نیروهایش به افغانستان در چوکات مأموریت حمایت قاطع، پذیرفته است.

در خبرنامه‌ای نشر شده از سوی ریاست جمهوری افغانستان آمده است که در نشست شورای امنیت ملی روز سه شنبه (۱۵ جوزا) پیشنهاد امارات متحده عربی مبنی بر اعزام نیروهای خاص آن کشور به افغانستان در مطابقت با توافقنامه امنیتی افغانستان و ناتو "سوفا" از سوی حکومت افغانستان پذیرفته شد.

این نیروها در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان در آموزش، مشوره‌دهی و حمایت از نیروهای افغانستان وظیفه اجرا خواهند کرد.

تا اکنون امارات متحده عربی مشخص نساخته است که چه زمانی و چه تعداد سربازانش را به افغانستان می‌فرستد.

در ماه نوامبر سال گذشتۀ میلادی، منشی عمومی ناتو در نشست وزرای دفاع این سازمان در بروکسل اعلام کرد که سربازان قطر و امارات متحده عربی پس از این، در مأموریت حمایت قاطع سهم می‌گیرند.

هفته گذشته، جنرال جان نیکلسن، قومندان نیروهای مأموریت حمایت قاطع در افغانستان از پیوستن نیروهای قطر و امارات متحده عربی به این مأموریت خبر داد.

این نخستین بار نیست که سربازان امارات متحده عربی به افغانستان اعزام می‌شوند، پیش از این، نیروهای ویژه این کشور در چهارچوب ایساف در ولایت هلمند افغانستان وظیفه اجرا کرده بودند.

مأموریت ایساف در افغانستان در سال ۲۰۱۴ میلادی همزمان با مأموریت جنگی نیروهای خارجی به پایان رسید و مأموریت حمایت قاطع به رهبری ناتو کارش را آغاز کرد.

در حال حاضر، ۱۳ هزار سرباز ۳۹ کشور در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان وظیفه اجرا می‌کنند.

تا اکنون در مورد، اعزام نیروهای قطری به افغانستان و اینکه آیا در این مورد صحبت شده یا نه، معلومات در دسترس رسانه‌ها قرار نگرفته است.

شاه حسین مرتضوی، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان به پرسش خبرنگار رادیو آشنا - صدای امریکا در پیوند به اعزام نیروهای قطری به این کشور، پاسخ نداد و گفت که در جلسه روز گذشته در مورد اعزام نیروهای امارات متحده عربی بحث شده است.

در ائتلاف نیروهای خارجی برای افغانستان که منجر به شکست طالبان در این کشور شد، نیروهای سه کشور اسلامی اردن، امارات متحده عربی و ترکیه نیز حضور داشتند.

در حال حاضر نیز نیروهای ترکیه در چهارچوب مأموریت حمایت قاطع در افغانستان وظیفه اجرا می‌کنند.

XS
SM
MD
LG