لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان وتس‌اپ و تلگرام را برای ۲۰ روز مسدود می‌کند


بربنیاد آمار رسمی، حدود شش میلیون افغان از خدمات انترنتی در افغانستان استفاده می‌کنند
بربنیاد آمار رسمی، حدود شش میلیون افغان از خدمات انترنتی در افغانستان استفاده می‌کنند

وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، می‌‎گوید بربنیاد خواست نهادهای امنیتی این کشور، وتس‌اپ و تلگرام برای مدت بیست روز مسدود می‌گردد.

یک مقام ارشد اداره تنظیم خدمات مخابراتی "اترا" به شرط ذکر نشدن نامش، به رادیو آشنا – صدای امریکا، گفت این تصمیم براساس نگرانی‌های امنیتی اتخاذ شده است و فقط برای ۲۰ روز از سوی تمام شرکت‌های مخابراتی انترنتی قابل اجرا می‌باشد.

به گفته این مقام، تصمیم نهایی در این مورد، روز شنبه (۳ نوامبر) اعلام خواهد شد.

هرچند امروز جمعه، شبکه‌های اجتماعی انترنتی فعال است؛ اما برخی از مشتریان شرکت نیمه دولتی "افغان تلی کام" به رادیو آشنا – صدای امریکا گفتند که در دریافت و ارسال پیام، برخی شبکه‌های انترنتی مشکل ایجاد شده است.

پیش از اینکه حکومت افغانستان این تصمیم را رسمأ اعلام کند، دو مکتوب رسمی به امضای نقیب الله سیلاب، معاون اداره تنظیم خدمات مخابراتی "اترا"، به صفحات اجتماعی درز کرد که در آن خواستار مسدود شدن برخی ویبسایت‌ها و حساب‌های فیسبوک و توییتر و شبکه‌های اجتماعی انترنتی تلگرام و وتس‌اپ شده است.

در مکتوب نخست که به تاریخ ۳۰ میزان سال جاری خورشیدی به شرکت "یونین تلکام" فرستاده شده، آمده است "هرچه عاجل بنابر حساس بودن موضوع در مورد بلاک نمودن تمام ویبسایت‌ها، اکونت‌های فیسبوک وتوییتر افراد و اشخاص ارسالی" اقدام کنند.

هنوز مشخص نیست که چه ویبسایت‌ها و حساب‌ها، شامل این لیست ارسالی بوده است.

در مکتوب دومی که به تاریخ ۱۰ عقرب به این شرکت فرستاده شده، آمده است "طبق هدایت مقامات ذیصلاح بدون تاخیر در مورد مسدود نمودن خدمات اجتماعی انترنتی (Telegram) و (WhatsApp)" اقدام نمایند.

درز این مکتوب‌ها به شبکه‌های اجتماعی انترنتی، واکنش‌های تندی را از سوی کاربران برانگیخت.

در همین حال دیدبان حمایت کننده رسانه‌های ازاد افغانستان "نی"، می‌گوید از وضع محدودیت بر آزادی بیان و شبکه‌های اجتماعی نگران است.

محمد صابر فهیم، مسوول دیدبان رسانه‌های نی، به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت وضع هرگونه محدودیت بر آزادی بیان، دسترسی به اطلاعات و شبکه‌های اجتماعی که فراتر از قانون باشد، قابل قبول نیست.

این نخستین بار است که حکومت افغانستان رسمأ بر شبکه‌های اجتماعی انترنتی محدودیت وضع کرده است.

بربنیاد آمار رسمی، حدود شش میلیون افغان از خدمات انترنتی در افغانستان استفاده می‌کنند.

XS
SM
MD
LG