لینک های دسترسی

Breaking News

انرژی آفتابی؛ آیا حکومت افغانستان قادر به مهار آلودگی هوا خواهد شد؟


حکومت افغانستان می‌گوید که برای جلوگیری از آلودگی هوا در پی تولید انرژی بدیل به جای نفت و ذغال است.

محمد اشرف غنی، رییس جمهور افغانستان امروز ۱۱ دسمبر (۲۰ قوس) در جریان ملاقات با مسوولین اتحادیه خدمات تولیدی و صنعتی انرژی قابل تجدید گفت که به خاطر جلوگیری از آلودگی هوا، حکومت در جستجوی یافتن انرژی بدیل به جای نفت و ذغال است.

ارگ با نشر اعلامیه ای از آقای غنی نقل کرده که گفته است: "بخاطر رسیدن به این هدف، حکومت یک برنامه را روی دست گرفته است که از کابل آغاز می شود و نهادهای دولتی از انرژی آفتابی استفاده خواهند کرد تا از آلودگی هوا جلوگیری صورت گیرد."

آقای غنی گفت که بر علاوه تاسیسات دولتی، حکومت در نظر دارد در آینده شهرک ها، تاسیسات خصوصی، حمام‌ها، میدان های هوایی و کارخانه ها نیز از انرژی آفتابی استفاده کنند تا با آلودگی هوا به گونه جدی و دوامدار مبارزه شود.

این در حالی است که با سرد شدن هوا به ویژه در شهر کابل، هوا در مقایسه با هر وقت دیگر آلوده شده است.

ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست از باشندگان کابل خواسته است تا تنها از ذغال سنگ تصفیه شده برای گرم کردن منازل شان استفاده کنند.

این اداره همچنان به رانندگان وسایطی که انجن موترهای شان عوارض تخینکی داشته و باعث انتشار دود و گازات آلوده کننده می‌شود هشدار داده است تا موترهای شان را ترمیم کنند، در غیر آن وسایط شان متوقف شده و جریمه نقدی خواهند شد.

ادارۀ حفاظت از محیط زیست از همه شهروندان افغانستان به ویژه کودکان و کهنسالانی که به امراض تنفسی مبتلا استند خواسته است تا در اوقات صبح و شام که سطح آلودگی هوا بیشتر است از گشت و گذار در بیرون خودداری کنند یا ماسک بپوشند.

برخی از باشندگان شهر کابل ادعا می‌کنند که در کنار نفت، گاز، ذغال و چوب در جریان زمستان پلاستیک نیز سوختانده می‌شود که باعث آلودگی بیشتر هوا شده است.

XS
SM
MD
LG