لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت برای ختم اعتراضات هیأتی به فاریاب فرستاد


در پی خشونت در جریان راهپیمایی هواداران جنبش در فاریاب، ریاست جمهوری افغانستان، هیأتی را برای مذاکرات با معترضان به آن ولایت فرستاده است.

محمدحنیف رضایی، سخنگوی قول اردوی ۲۰۹ شاهین به رادیو آشنا - صدای امریکا گفت که عصر چهارشنبه (۱۳ سرطان)، محمدشریف یفتلی، لوی درستیز قوای مسلح، عبادالله عباد، معاون ولایتی ریاست امنیت ملی، دکتر اخترمحمد ابراهیمی، معین ارشد امنیتی وزارت داخله و متین بیگ، رئیس ارگان‌های محل، برای گفتگو با نمایندگان معترضان و اعضای جامعه مدنی وارد فاریاب شدند.

او افزود: "برای کنترول نظم هیأتی از مرکز به فاریاب آمده.... با مردم فاریاب و با نمایندگان اعضای جامعه مدنی و احزاب صحبت کرده، هنوز متحوای این نشست برای من معلوم نیست؛ ولی توافقاتی برای جلوگیری از خشونت در تظاهرات صورت گرفته است".

از سویی هم شورای ولایتی فاریاب، می‌گوید که نمایندگان دولت در جلسۀ روز چهارشنبه، به عملی‌شدن خواست‌های معترضان تعهد کرده اند.

محمدطاهر رحمانی رئیس شورای ولایتی فاریاب که به صدای امریکا گفت: "خواست مردم دو چیز بود، یکی برگشت معاون صاحب اول و دیگر رهایی نظام‌الدین قیصاری. در جلسه فیصله شد که نظام‌الدین قیصاری، به خانه معاون صاحب اول انتقال داده می‌شود و رها می‌شود، ما منتظر آنها استیم. امروز اگر رها نشود، باز تظاهرات خود ادامه میدهیم، باز هم آمادگی خود را مردم دارند تا تظاهرات را ادامه بدهند".

با این حال کنشکا ترکستانی، رئیس جنبش جوانان و از نمایندگان معترض به صدای امریکا گفت که هنوز مذاکرات به نتیجه نرسیده است.

آقای ترکستانی، افزود: "این هیأت با نمایندگان ما در فاریاب صحبت کرده اند. هنوز به یک موافقه نرسیده است، خواسته‌های مردم خیلی واضح و روشن است، وعده داده اند که قیصاری رها می‌شود و به خانه جنرال دوستم انتقال خواهد یافت".

از سویی هم امروز پنجشنبه صد ها تن از هواداران حزب جنبش اسلامی در جوزجان با برای سومین روز اعتراضات شان را ادامه دادند.

راهپیمایی هواداران جنبش، پس از بازداشت نظام‌الدین قیصاری، از فرماندهان وابسته به جنرال دوستم، به روز دوشنبه، آغاز شد و در فاریاب به خشونت گرایید.

معترضان، روز گذشته، ساختمان ولایت و امنیت ملی را آتش زدند. در جریان این خشونت‌ها مقام‌های صحی فاریاب، کشته‌شدن یک تن و زخمی‌شدن ده تن دیگر را تأیید کرده اند.

XS
SM
MD
LG