لینک های دسترسی

Breaking News

اقدامات جدید حکومت افغانستان برای نفوس شماری


حکومت افغانستان می‌گوید که نفوس این کشور از طریق ستلایت برآورد خواهد شد
حکومت افغانستان می‌گوید که نفوس این کشور از طریق ستلایت برآورد خواهد شد

ریاست جمهوری افغانستان، اعلام کرد که بر اساس یک طرح جدید، نفوس شماری این کشور از طریق سنجش از راه دور یا با استفاده از ستلایت، انجام خواهد شد.

ادارۀ مرکزی احصائیه افغانستان، طرح جدید نفوس شماری این کشور را روز چهارشنبه در جلسۀ کابینه که به ریاست محمداشرف غنی دایر شد، مطرح ساخته است.

ارگ در خبرنامه‌ای گفته که کابینه این طرح را در پرنسیب تأیید کرده است.

مقام‌های ادارۀ مرکزی احصائیۀ افغانستان گفته اند که بر اساس این طرح نفوس شماری با استفاده از سیستم "ریموت سِنسنگ" یا سنجش از راه دور از طریق ستلایت انجام می‌شود.

در خبرنامۀ ارگ آمده است "کابینه، به رئیس ادارۀ مرکزی احصائیه وظیفه سپرد تا طی مدت شش‌ هفته برآورد نفوس کشور را با ارقام سروی نفوس وزارت‌های ذیربط و جامعۀ بین‌المللی هماهنگ نموده و در همکاری با وزارت تحصیلات عالی، میکانیزم شمارش نفوس را با متخصصین و افراد صاحب‌نظر مطرح و یک فورمول واضح را جهت برآورد نفوس تعیین و بر مبنای آن نفوس کشور را مشخص کرده، طرح نهایی را به جلسات بعدی کابینه ارایه نماید".

در این جلسه اعضای کابینه مؤظف شده اند تا برای تقویت این طرح تا سه روز سوالات، نظریات و پیشنهادهای تکمیلی شان را به ادارۀ مرکزی احصائیه بسپارند.

ادارۀ احصائیه مرکزی در حالی اقدام تازه را برای نفوس شماری افغانستان روی دست گرفته است که قبلاًاین اداره در نشریۀ تخمین نفوس، شمار جمعیت این کشور را ۲۹.۷ میلیون تن تخمین کرده است.

بر اساس این تخمین ۱۵.۲ میلیون را مردان و حدود ۱۴.۵ میلیون را زنان تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG