لینک های دسترسی

Breaking News

واکسین کروناویروس؛ کلینیک حکیم الکوزی مسدود شد


حکیم الکوزی و هیات وزارت صحت عامه
حکیم الکوزی و هیات وزارت صحت عامه

وزارت صحت عامهٔ افغانستان می‌گوید که به دنبال دریافت شکایات، یک کلینیک را در شهر کابل مسدود کرد که به گونه "خودسرانه" به مردم دوا می‌داد.

حکیم الکوزی که ادعا دارد از ۲۵ سال به اینسو در بخش تداوی گیاهی (یونانی) فعالیت می‌کند، توانسته است دوای ضد کووید۱۹ را "کشف" کند.

او همچنان گفته است که دوای تهیه شده توسط او، هم به گونۀ واکسین ضد کروناویروس و هم به حیث دوای بیماری کووید۱۹ کارا محسوب شده است.

هيات مشترک وزارت صحت عامهٔ افغانستان گفته است کلینیک سبحان که در آن به مردم به گونۀ خودسرانه دوایی به نام ضدکروناویروس توزیع می‌شد به دلیل نداشتن جواز، نداشتن کارمندان مسلکی صحی و تجمع افراد ملوث و مشکوک مسدود شد.

این وزارت همچنان گفته است که آقای الکوزی هیچ سند علمی و جواز تهیه و ساخت "ادویه یونانی" را ندارد.

با آنهم این هیات از مواد تهیه شده توسط آقای الکوزی نمونه برداری کرده و برای بررسی به لابراتوارهای این وزارت انتقال داده است.

حکیم الکوزی ادعا دارد که توانسته است با استفاده از دوای که به گفته او "کشف" کرده است، صدها بیمار مصاب به کووید۱۹ را در ولایت قندهار مداوا کند و به زودی این دوا را به تمامی افغان‌ها توزیع خواهد کرد.

در افغانستان تا اکنون ۱۴۵۲۵ نفر به کووید۱۹ مبتلا شده که از این میان ۲۴۹ نفر جان باخته اند.

این در حالی است که کشورهای مانند ایالات متحده، بریتانیا، آلمان و چین تلاش دارند واکسین ضد کروناویروس را بسازند.

کروناویروس در دسمبر سال گذشته از شهر ووهان، مرکز ولایت هوبی چین، منشا گرفت و تا کنون در ۱۸۸ کشور و قلمرو جهان به همه‌گیری مرگبار صحی مبدل شده است.

بر اساس آماری که پوهنتون جانس هاپکینز ایالات متحده ارایه کرده است، تا صبح روز ‌شنبه ۳۰ می (۱۰ جوزا) مرگ و میر ناشی از کروناویروس در جهان به بیش از ۳۶۵ هزار نفر و مبتلایان آن به بیش از پنج میلیون و ۹۴۵ هزار نفر رسیده است.

XS
SM
MD
LG