لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت دفاع: ریاست جمهوری در مورد ادامه آتش بس تصمیم می‌گیرد


روز جمعه (۸ سرطان) آخرین روز آتش بس یک طرفه حکومت افغانستان در برابر طالبان مسلح است.

مقام‌های حکومت افغانستان می‌گویند که ریاست جمهوری در پیوند به تمدید یا توقف آتش بس، فردا (شنبه ۹ ثور) تصمیم خویش را اعلام می‌کند؛ اما در صورت تمایل طالبان، این آتش‌بس تمدید خواهد شد.

جنرال محمد رادمنش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت دفاع افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که نیروهای افغان در حال "آماده باش" قرار دارند و مطابق به تصمیم ریاست جمهوری این کشور عمل خواهند کرد.

جنرال رامنش افزود "اگر آتش بس باشد یا غیر آتش بس، در مقابل همه چالش‌ها عملیات محاربوی ما، با احضارات مکمل، بخاطر آنچه رسالت ما است، در افغانستان اجرا خواهد شد، چه خوب است که آتش بس ادامه پیدا کند، اگر آتش بس ختم شود، ما مسؤول پاسخگویی به تمام تهدیدات و چالش‌های استیم که متاسفانه توسط گروه‌هایی که به آتش بس متعهد نمی‌باشند (صورت می‌گیرد)".

جنرال رادمنش گفت، در صورتی که حکومت افغانستان، تصمیم خویش را در مورد ختم آتش بس اعلام کند، معلومات در مورد عملیات‌های تهاجمی نیروهای افغان را با رسانه‌ها شریک خواهند ساخت.

محمد اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان از ۲۲ تا ۳۰ ماه جوزا به گونه یک جانبه با طالبان مسلح اعلام آتش بس کرد، این آتش فقط در سه روز عید سعید فطر (۲۵ تا ۲۷ جوزا) دو طرفه بود؛ اما رئیس جمهور غنی در ۲۶ماه جوزا اعلام کرد که آتش بس یک طرفه را برای ده روز دیگر نیز تمدید کرده که بربنیاد آن، امروز آخرین روز آتش بس یک طرفه از سوی حکومت است.

این در حالیست که کاروان صلح خواهان هلمندی، در دیدار با رئیس جمهور غنی از وی خواستار تمدید، مدت آتش بس برای یک ماه شدند. هرچند آقای غنی، این خواست آنان را پذیرفت؛ اما تا اکنون به گونۀ رسمی، این مسأله را اعلام نکرده است.

امید میثم، معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان به رادیو آشنا – صدای امریکا گفت که رهبران حکومت، روز شنبه (۹سرطان) طی نشستی، تصمیم خویش را در مورد ادامه یا ختم آتش بس، اعلام می‌کنند.

آقای میثم افزود که ادامه آتش بس، تا حدودی بستگی به تمایل طالبان به این مسأله نیز دارد.

او گفت "فردا مسؤولین حکومت پیرامون، ادامه آتش بس یا توقف آن، موقف شان را اعلام خواهند کرد؛ اما اگر مخالفین مسلح حکومت نسبت به آتش بسی که از سوی حکومت اعلام شده خوشبینی نشان بدهند، بعدأ هم (آتش بس) اعلام خواهد شد، اگر از سوی آنها(طالبان مسلح) چراغ سبز نشان داده شود، طبیعی است که ما طرفدار آتش بس استیم".

پس از ختم عید سعید فطر، طالبان مسلح حملات شان را علیه نیروهای افغان از سر گرفتند و به باور تحلیلگران به دلیل اینکه نیروهای افغان در حالت دفاعی بودند، تلفاتی زیادی را متحمل شدند.

طالبان مسلح در جریان آتش بس یک طرفه حکومت، در کم و بیش ۱۲ ولایت افغانستان بر مراکز و پوسته‌ها نیروهای افغان حمله کردند که در نتیجه آن، ده‌ها سرباز پولیس و اردو کشته شدند.

با وجود خواست‌های پیهم حکومت و جامعه جهانی از طالبان مبنی بر آتش بس، اما طالبان تا هنوز برای از سرگیری آتش بس، توافق نکرده اند.

XS
SM
MD
LG