لینک های دسترسی

Breaking News

حکومت افغانستان منار یادبود قربانیان هفت ثور را می‌سازد


مجاهدین سابق، حکومت را از حزب دموکراتیک خلق گرفتند و بعد از آن طالبان ارگ را تصرف نمودند
مجاهدین سابق، حکومت را از حزب دموکراتیک خلق گرفتند و بعد از آن طالبان ارگ را تصرف نمودند

امروز هفت ثور مصادف با چهلمین سالروز کودتای حزب دموکراتیک خلق افغانستان است که در اثر آن رژیم سردارمحمد داوودخان سرنگون و او با اعضای خانواده‌اش کشته شد.

در چهل سال گذشته، برای نخستین بار امروز جمعه به گونۀ رسمی حکومت افغانستان با حضور محمداشرف غنی، رئیس جمهور، برخی مقام‌های حکومت افغانستان و نزدیکان داوودخان از درگذشت داوودخان یادبود کردند و اشتراک کنندگان این مراسم کودتای هفت ثور را نکوهش نمودند.

محمداشرف غنی، رئیس جمهورافغانستان گفت که چهل سال قبل "یک اقلیت" علیه حکومت سردار محمد داوود خان " قادر به کودتا" شد و به گفته رئیس جمهورغنی دلیل آن نبود آزادی بیان و فرهنگ مردم سالاری بود.

رئیس جمهورغنی، گفت که باید با اجماع ملی فصل ناتمام سردارمحمد داوود خان و امان الله خان تکمیل گردد.

همچنان آقای غنی، تأمین صلح را در افغانستان "ضرورت حیاتی" خواند و گفت که در راه تأمین صلح "هیچ مانع را نمی‌پذیریم".

رئیس جمهورغنی در مورد وابستگی‌های افغانستان صحبت کرد و گفت "باید استقلال کامل ما به دست آید، من روی یک بُعد صحبت می‌کنم، چگونه خود را مستقل می‌گوئید وقتی که تمام بودجۀ انکشافی جز صدقه است، حداقل باید بعضی اهداف داشته باشید، به گونه مثال اگر برای خود استقلال اقتصادی می‌خواهیم حداقل هشت میلیارد دالر عواید داشته باشیم".

به گفته آقای غنی، در حال حاضر افغانستان سالانه ۲.۲ میلیارد دالر عواید دارد که حتی مصارف اردو و پولیس را کفایت نمی‌کند.

اشتراک کنندگان این مراسم هفت ثور را "آغاز بدبختی و جنگ" در افغانستان خواندند.

سردارمحمد نادرنعیم، برادرزادۀ سردار محمد داوود خان در این مراسم از رئیس جمهورغنی خواست که منار یادبود از قربانیان هفت ثور را اعمار کنند و این روز را "ماتم ملی" اعلام کنند.

رئیس جمهورغنی گفت که طرح منار تکمیل شده و به زودترین فرصت کار عملی آن آغاز خواهد شد.

در هفت ثور سال ۱۳۵۷ خورشیدی حزب دموکراتیک خلق افغانستان به رهبری نورمحمد ترکی علیه حکومت سردار محمد داوود خان کودتا کرد و حکومت را به دست گرفت. داکتر نجیب الله، آخرین رئیس جمهور حزب دموکراتیک خلق بود که حکومت وی در سال ۱۹۹۲ میلادی در نتیجۀ ائتلاف مجاهدین سابق و تعدادی از اعضای این حزب سرنگون شد و برخی از گروه‌های جهادی سابق به قدرت رسیدند.

همزمان با این رویداد، جنگ‌های داخلی در افغانستان شدید شد.

اما گروه طالبان در سمپتبر ۱۹۹۶ میلادی نیروهای وفادار به برهان الدین ربانی را از کابل بیرون کردند و قدرت را به دست گرفتند که در نتیجه آن، جنگ در افغانستان بیشتر گردید.

مجاهدین سابق نیز این روز را نکوهش می‌کنند. همچنان گروه طالبان با نشر اعلامیه‌ای رویداد هفت ثور را تقبیح کرده اند.

XS
SM
MD
LG