لینک های دسترسی

Breaking News

خانواده اوتار سینگه می گویند راه او را ادامه می دهند


خانواده اوتار سینگه، کاندید احتمالی پارلمانی اهل هنود از حکومت می خواهند که رویداد حمله بر سران آنها در جلال آباد را بررسی کند.

خانواده و نزدیکان او این رویداد را پرسش برانگیز می دانند و می گویند که راه اوتار سینگه را ادامه خواهند داد.

اوتار سینگه تلاش داشت تا با راه یافتن به پارلمان برای پایان بخشیدن به تبعیض در برابر اقلیت ها کار کند.

نزدیک به یک ماه پیش اوتار سینگهـ در مصاحبه اش با تلویزیون آشنا صدای امریکا در کابل گفته بود که "این نیست که من نماینده سیکهـ و هندو استم، نه، این کار بسیار بد است. من این را قبول نمی کنم. چون من زیر بیرق اسلام زندگی می کنم. برای من سیکهـ و هندو مهم نیست. برای من فرد فرد افغانستان مهم است."

به روز یک شنبه در یک حمله انتحاری در حومه شهر جلال آباد نوزده تن بشمول هفده سیکهـ کشته و بیست و یکتن دیگر زخمی شدند. گروه دولت اسلامی مسوولیت آن حمله را به دوش گرفت.

ارقام تلفات سیکهـ ها در این رویداد هنوز هم ضد و نقیض است. عده یی از سیکهـ ها آمار کشته شدگان شان را ۱۱ و ۱۵ تن می خوانند ولی ریاست صحت و دفتر مطبوعاتی والی ننگرهار آمار تلفات را ۱۳ تن می خواند.

در این رویداد بشمول اوتار سینگه، نامزد احتمالی ولسی جرگه، میرسینگه خوگیانیوال، رهبر اینها، امیرسینگه،غسرپرست درمسال مرکزی شان، اندرجت سینگه و مدمدسینگه لغمانی از اعضای کمیته رهبری شان شامل کشته شدگان اند.

شماری از سیکهـ ها و هندوها روانه دیدار رئیس جمهور در قصر شاهی جلال آباد بودند که هدف قرار گرفتند.

جامعه سیکهـ می گوید قبل از وقوع حمله به سیکهـ های جلال آباد هیچ گونه هشدار داده نشده بود ولی آنها می گویند در صورت تداوم این وضعیت، کشور را ترک می کنند.

جامعه اقلیت سیکهـ افغانستان برای اولین بار است که این در حملات مخالفین حکومت افغانستان چنین قربانی داده اند. یکی از سران سیکهـ ها می گوید "چه کنیم؟ مملکت است که کسی پرسان کسی را نمی کند. پرسان نیست که چرا هندو سیکهـ را کشتید."

سیکهـ ها مدعی اند زمانیکه در محل رویداد اجساد و مجروحین شان را انتقال می کردند، از سوی نیروهای محافظت رئیس جمهور تهدید شده و بالای شان فیرهای هوایی نیز صورت گرفته است.

یکی از سیکهـ های جلال آباد می گوید "عسکر بالای اینها فیر کرده اند که چرا؟ چرا فیر کرده اند؟ شما حکومت بودید باید با اینها کمک می کردید، که نه مسلمان و نه سیکهـ آتش می گرفت."

خانواده اوتار سینگهـ می گوید که در افغانستان باقی می مانند و راه او را ادامه می دهند.

کوچه های شهر جلال آباد از مدتی به اینطرف تحت پوشش جدی امنیتی است ولی معلوم نیست حمله کننده انتحاری از تلاشی های چگونه عبور کرده و به آن محل رسیده بود.

در حال حاضر بیش از ۱۵۰ خانواده اهل هنود در کابل زندگی می کنند.

نرندرا مودی، صدراعظم هند در واکنش به حمله انتحاری جلال آباد و کشته شدن شماری از اقلیت سیکهـ واکنش نشان داده در تویترش نوشت که "حمله دیروز در افغانستان را شدیداً تقبیح می کنیم. این حمله بر تنوع فرهنگی در افغانستان است. من با خانواده بازماندگان ابراز همدردی می کنم و دعا می کنم که مجروحین این حادثه نیز به زودی سلامتی خویش را به دست آورند. در این لحظه سخت، هند در کنار مردم افغانستان ایستاده و آماده کمک به دولت افغانستان است."

در همین حال، در شهر امریستر، در شمال هند، سیک ها در درمسال طلایی جمع شدند و حمله انتحاری دیروز در جلال آباد را تقبیح کردند.

خانواده اوتار سینگه می گویند راه او را ادامه می دهند
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:36 0:00

XS
SM
MD
LG