لینک های دسترسی

Breaking News

منار تاریخی جام در خطر نابودی


منار تاریخی جام در ولایت غور
منار تاریخی جام در ولایت غور
فرهنگیان ولایت غور میگویند بی توجهی مسئولان دولتی باعث شده تا آثار باستانی خصوصا منار تاریخی جام در معرض نابودی قرار گیرد.

از منار جام همواره بعنوان نمادی ارزشمند از تاریخ غنی افغانستان یاد شده است.
با اینکه بخش هایی از این منار در طول سالهای جنگ دستخوش ناملایمت ها قرار گرفته اما تخریب دیوار های استنادی ان توسط سیلاب ها در این اواخر، نگرانی فرهنگیان غور را بیشتر از هر زمان دیگر برانگیخته است.

تا جاییكه فخرالدین اریا پور رییس اطلاعات و فرهنگ ولایت غور میگوید اگر به بازسازی و ترمیم دیواره های استنادی منار جام توجهی صورت نگیرد تا یک سال دیگر از این منار تاریخی اثری نخواهد ماند.
خطر انهدام منار تاریخی جام در ولایت غور
خطر انهدام منار تاریخی جام در ولایت غور

آقای اریا پور افزود « خطر جدی که فعلا ما پیش رو داریم ، سیلاب های دریاچه جام است که شما شاهد تخریب دیواره های استنادی منار جام هستید که هوا هر روز بارانی است و اگر یک سیل دیگر بیاید خطر جدی متوجه منار جام است مثلا شما ببینید دیواره اویزان شده و باران و اب در پایه ها و دیواره های منار جام نفوذ میکند و ادامه این روند باعث خواهد شد تا بدنه منار نمناک شود و کم کم این منار فرو بریزد و اگر به این موضوع توجه جدی نشود در سال ١٣٩۴ متاسفانه ما شاهد این منار در افغانستان نخواهد بودیم.»

شماری از باشنده گان قریه جام ولایت غور نیز که ادعا میکنند در جریان سی سال گذشته از این بنای تاریخی حفاظت نموده و مانع از تخریب ان توسط سارقین اثار باستانی شده اند، وزارت اطلاعات و فرهنگ را متهم به بی پروایی در قبال این بنای ملی میکنند.

انها میگویند تغییر مسیر اب رودخانه و ترمیم دیوار حفاظتی منار جام از توان انها خارج است.
سید انور علاء رحمتی، والی ولایت غور نیز با تایید این موضوع میگوید با اینكه منار جام در سال ٢٠٠٢ میلادی ثبت میراث های فرهنگی جهان یونسكو شد اما بجای بازسازی هر سال قسمت هایی از آن مورد تخریب قرار میگیرد.

آقای رحمتی خواهان توجه جدی وزارت اطلاعات و فرهنگ به مرمت و بازسازی اثار باستانی در غور است « تدابیری عاجل و موقتی را اتخاد کردیم که دیواره گابیانی محافظ ان ، ترمیم شود که ضرورت عاجل است اما امیدوار هستم که مسئولین امر در پایتخت برای بازسازی اساسی دیواره تخریب شده این منار یک پلان عاجل را روی دست بگیرند.»
منار تاریخی جام جز میراث های فرهنگی جهان
منار تاریخی جام جز میراث های فرهنگی جهان



منار جام یكی از قدیمی ‌ترین بناهای خشت و گل جهان با ٦٣ عشاریه ٣ متر ارتفاع است كه در ٦٣ كیلومتری شمال شرق ولسوالی شهرك در قریه جام ولایت غور موقعیت دارد.
XS
SM
MD
LG