لینک های دسترسی

Breaking News

مشکلات پناهجویان افغان که غیرقانونی وارد امریکا شده اند


صدها پناهجوی افغان که در یک سال اخیر از مسیر‌های پر پیچ و خم کشورهای امریکای جنوبی وارد ایالات متحده امریکا شده اند، می‌گویند که اکنون با چالش‌های متعددی مواجه اند و روند رسیدگی به دوسیه‌ مهاجرتی آنان با کندی به پیش می‌رود.

علی‌ آقا احمدی، یکی از این پناهجویان است که پس از طی کردن ۱۱کشور و راه‌ها و مسیرهای خطرناک، در ماه اپریل از مرز مکسیکو وارد ایالات متحده امریکا شد. این جوان افغان پس از دریافت ویزهٔ بشردوستانه برازیل، نخست با همسر و کودکش به برازیل رفت و سپس مسیر طولانی و دشوار ایالات متحده را در پیش گرفت.

احمدی گفت: "پیاده روی‌های بسیار طولانی وجود دارد و از کشورهایی که عبور می‌کنید؛ با سارقین مواجه می‌شوید؛٬ هر نوع خطر جان افراد را تهدید می‌کن؛٬ پولیس آن کشورها فاسد اند؛ حتا برخی از اعضای خانواده‌هایی که در این مسیر راه رفته نمی‌توانستند، ماندند و برخی از اعضای خانواده شان مفقود شدند."

احمدی که در یک مرکز پذیرش پناهجویان در شهر بفلوی ایالت نیویارک زندگی می‌کند، به صدای امریکا گفت که مهاجرت غیرقانونی تبعات منفی مختلف را در پی دارد و بسیاری از کشورهای میزبان مهاجرین، خدمات ابتدایی را به مهاجرین غیر قانونی ارایه نمی‌کنند.

او گفت: "متاسفانه ما تا هنوز جواز کار نگرفتیم و نمی‌توانم کار کنم٬ نمی‌توانم حساب بانکی باز کنم و حتا نمی‌توانم تکت بس برای رفت آمد به دست بیاورم."

اکثریت افغان‌هایی که پس از تسلط دوبارهٔ طالبان در افغانستان در اگست ۲۰۲۱، به صورت غیر قانونی وارد امریکا شده اند، با چالش مشابه مواجه اند. آنان می‌گویند که روند سختگیرانهٔ پذیریش مهاجرین غیر قانونی در امریکا بسیاری مهاجرین افغان را با بی‌سرنوشتی مواجه کرده است.

داوود کامیار، افغان مقیم ایالت نیویارک، از این طریق به امریکا آمده است. او گفت: "بسیار با مشکلات جدی مواجه استیم؛ از نهادهایی که در راستای مهاجرین کار می‌کنند، تقاضا دارم که ما را یاری رسانند تا بتوانیم اسناد قانونی را به دست آورده و اینجا کار کنیم."

برخی از افغان‌های فعال در امور حقوق مهاجرین در نیویارک می‌گویند که این مهاجرین درحال حاضر٬ نیاز به حمایت‌ دارند.

امین مهرجو، یکی از افغان‌های فعال امور مهاجرین در شهر بفولی نیویارک، به صدای امریکا گفت: "مشکل جدی‌تر مهاجرین غیرقانونی از فردای ورود به امریکا شروع می‌شود که آنان شلتر٬ هوتل و محل زندگی شان را ترک کرده و در ایالت‌هایی که می‌روند باید یک آدرس داشته باشند. من فکر می‌کنم نهادهای حقوق بشری و حامی مهاجرین بر کنگره و سنا فشار وارد کنند تا یک حمایت از آنان صورت گیرد، زیرا من دیدم که مهاجرین درحال حاضر با مشکل نان در این کشور مواجه اند."

مهاجرینی که به شکل غیر قانونی وارد امریکا می‌شوند٬ روند طولانی رسیدگی به درخواست پناهندگی را پشت سر می‌گذرانند و حتا بسیاری از این مهاجرین٬ سال‌ها منتظر تایید محکمه برای دوسیه‌های مهاجرتی شان می‌مانند.

پیش از این، برخی از مهاجرین افغان که از مرز مکسیکو به شکل غیرقانونی وارد امریکا می‌شدند، به دلیل قوانین سختگیرانه مهاجرت‌های غیر قانونی از سوی حکومت امریکا٬ عازم کانادا می‌شدند، اما در اواخر ماه مارچ امسال کانادا و امریکا بر بازگشتاندن مهاجرین غیر قانونی توافق کردند و اکنون وارد شدن این مهاجرین به کانادا و امریکا دشوار شده است.

  • 16x9 Image

    ظفر بامیانی

    ظفربامیانی از سال ۲۰۱۱ برای رادیو آشنا صدای امریکا با تهیه گزارش از ولایات بامیان، دایکندی و غزنی کار می کند. ظفر بامیانی از سال ۲۰۰۴ کار رسمی خبرنگاری را به حیث گزارشگر، گوینده خبر و تهیه کننده برنامه های فرهنگی با رادیوی محلی بامیان شروع کرد. ظفر مدت یک سال گزارشگر تلویزیون ملی در بامیان نیز بود. ظفر بامیانی فارغ التحصیل  رشته جامعه شناسی از پوهنتون بامیان است.

XS
SM
MD
LG