لینک های دسترسی

Breaking News

وزیر داخله افغانستان مخالف پولیس محلی است


پولیس محلی در ۳۱ ولایت فعالیت می کند
پولیس محلی در ۳۱ ولایت فعالیت می کند

در پی انتقادات وسیع از تشکیل پولیس محلی در شماری از مناطق افغانستان، مجتبی پتنگ، وزیر امور داخله، گفته است که او مخالف به کاری گیری این ملیشه ها است.

آقای پتنگ به اعضای مشرانو جرگه گفت، وزارت داخله مصارف پولیس محلی را در بودجه پیشنهادی خود برای سال آینده، نه گنجانیده است. او گفت که پولیس محلی توسط کشورهای تمویل کننده، تمویل میگردد.

"من روی این پروسه کار میکنم که پولیس محلی را آهسته آهسته و به مرور زمان مدغم بسازم در تشکیلات پولیس ملی، تا پولیسی باشد که تنفیذ قانون را کرده بتواند."

به اساس معلومات وزارت داخله تاکنون پولیس محلی در ۱۳۸ ولسوالی در ۳۱ ولایت تشکیل گردیده است. وزیر داخله افغانستان گفت که برای جذب ۳۰ هزار پولیس محلی اضافی، با نماینده گاه جامعه جهانی گفتگو می کند.

سازمان های حامی حقوق بشر ایجاد و به کارگیری ملیشه های محلی توسط آیساف را، انتقاد کرده اند. برخورد پولیس محلی در شماری از ولایات، شکایات مردم محل را هم در قبال داشته است.

این در حالی است که مقامات ناتو میگویند که پولیس محلی در جلوگیری از توسعه نفوذ شورشیان، مؤثر بوده است.

پولیس نو

وزیر داخله افغانستان روی طرح ایجاد یک نیروی ویژهء پولیس کار می کند که با سلاح سبک، تفنگچه، مجهز خواهد شد.

هدف از ایجاد این نیروی پولیس، جلب اعتماد مردم به پولیس ملی افغان خوانده شده است.

آقای پتنگ به روز سه شنبه گفت: "اداره یی را به نام پولیس ملکی جور میکنم و در تمام ولایات در پهلوی پولیس موجود تشکیلات جداگانه را برایشان میدهم. در این پولیس طبقه اناث وجود خواهد داشت. در این پولیس متنفذ محل وجود خواهد داشت، یک ملای منطقه وجود خواهد داشت، به شمول فردی که به مسایل حقوقی دست رسی داشته باشد در تشکیل این پولیس وجود خواهد داشت. این اداره را بخاطری ایجاد میکنم که اعتماد از دست رفته پولیس اعاده شود."

افغانستان در زمان حاضر بیشتر از ۱۳۰ هزار منسوب پولیس ملی دارد که از طرف ناتو تجهیز و تمویل میگردد.
XS
SM
MD
LG