لینک های دسترسی

Breaking News

خبرنگاران افغان باید آزادانه و بدون هراس به کار شان ادامه دهند – امیری


نمایندهٔ‌ ویژه امریکا در امور زنان و دختران افغان و حقوق بشر افغانستان به اعمال محدویت‌ها بر رسانه‌ها و خبرنگاران توسط طالبان واکنش نشان داده و گفته است که باید به آنان اجازه داده شود تا آنان آزادنه و بدون هراس به فعالیت شان ادامه دهند.

افراد طالبان سه روز پیش، مانع برگزاری کنفرانس فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان شده و مسوولان این نهاد گفته اند که مقام‌های طالبان به آنان دستور دادند که پس از این، حق برگزاری کنفرانس‌های خبری را ندارند.

رینا امیری امروز ۲۹ جنوری (نهم دلو) در صفحۀ تویترش نگاشته است که مقام‌های طالبان برخوردی را که با خبرنگاران بین‌المللی دارند، باید با خبرنگاران افغان نیز داشته باشند.

خانم امیری افزوده است که این اقدام نشان‌دهندۀ آن خواهد بود که طالبان از پاسخگویی به مردم افغانستان نمی‌هراسند.

او "مطبوعات آزاد" در افغانستان را یکی از دستاوردهای ۲۰ سال گذشته عنوان کرده و خطاب به طالبان گفته است"اجازه دهید تا خبرنگاران افغان آزادانه و بدون ترس به کار شان ادامه دهند."

جلوگیری از برگزاری کنفرانس فدراسیون خبرنگاران و نهادهای رسانه‌ای افغانستان از سوی افراد طالبان واکنش‌های را به دنبال داشته و روز گذشته سخنگوی این گروه گفت که رسانه‌ها باید در چهارچوب "قانون رسانه‌ها" و به گونۀ سالم فعالیت کنند.

ذبیح‌الله مجاهد در صفحۀ تویتراش نگاشته است که "اگر رسانه‌های افغانستان واقعاً به گونه عادی فعالیت می‌خواهند، باید جوازهای نشراتی خود را تمدید کرده و مالیۀ شان را بپردازند".

سازمان عفو بین‌الملل روز گذشته به این اقدام طالبان گفت که محدود کردن دسترسی به اطلاعات و سرکوب رسانه‌های آزاد توسط طالبان یک "حملۀ آشکار" بر خبرنگاران در این کشور است.

این سازمان نقش رسانه‌های افغانستان در امر اطلاع‌رسانی را مهم عنوان کرده و تاکید کرده که کارمندان رسانه‌ها و خبرنگان در این کشور ، باید آزادانه کار کنند و از باید آنان محافظت شود.

این در حالی است که دو روز پیش، دفتر هیات معاونت سازمان ملل متحد (یوناما) در واکنش به این اقدام طالبان گفت که ممانعت از برگزاری کنفرانس مطبوعاتی رسانه‌ها، محدودیت بر آزادی بیان در این کشور است.

یوناما از طالبان خواست که از گفتگو میان افغان‌ها حمایت کرده و تلاش نکنند تا کسانی را که فکر می‌کنند دیدگاه متفاوت دارند، محدود کنند.

XS
SM
MD
LG