لینک های دسترسی

Breaking News

نگرانی ملل متحد از افزایش تلفات ماین در شمال افغانستان


مرکز ماین پاکی سازمان ملل متحد (UNMACA) در شمال افغانستان می گوید که به دلیل نا امنی ها میزان تلفات افراد در اثر انفجار ماین در روستا ها از ۳۰ نفر به ۱۰۰ نفر در ماه افزایش یافته است.

عبدالوکیل احمدزی، مسؤول مرکز ماین پاکی ملل متحد در زون شمال افغانستان در صحبت به رادیو آشنا صدای امریکا گفت که ماین های منفجر ناشده مانند امراض مهلک چون پولیو یا فلج اطفال نیاز به آگهی دهی دارد اما این کار در همه مناطق افغانستان به دلیل نا امنی ها صورت نگرفته است.

بر اساس گفته های آقای احمدزی، ولسوالی های المار و قیصار ولایت فاریاب که از مناطق نا آرام به شمار می رود، بیشترین رقم تلفات ناشی از انفجار ماین را دارد.

او گفت در حال حاضر مردم به دلیل فقر پارچه های آهن پاره های را که در مناطق شان موجود است، جمع آوری نموده و آنرا در بدل پول به فروش میرسانند.

با این حال عبدالوکیل احمدزی افزود که اگر دولت خرید و فروش وسایل و تجهیزات به جا مانده از جنگ را در کشور ممنوع کند، احتمالاً تلفات ناشی از انفجار ماین کاهش خواهد یافت.

بر اساس معلومات مرکز ماین پاکی ملل متحد (UNMACA) نا امنی یکی از چالش های عمده فرا راه کار آن مرکز به شمار می رود.

اکثر مناطق ولایت های فاریاب، سرپل و سمنگان پوشیده از ماین های منفجر ناشده می باشد اما به دلیل نا امنی در سرپل و فاریاب فعالیت این مرکز محدود باقی مانده است.

مسؤول مرکز ماین پاکی ملل متحد در زون شمال افغانستان همچنین گفت آن مرکز در هماهنگی با وزارت معارف کشور تلاش دارد که آگهی دهی از خطرات ناشی از ماین و مواد منجر ناشده در نصاب تعلیمی کشور شامل شود تا اطفال نیز از این موضوع آگاه شوند.

تا هنوز بیشتر از دو هزار نفر در شمال افغانستان به دلیل عدم آگهی در مورد استفاده از مواد منفجر ناشده، اعضای بدن خود را از دست داده اند و یا هم جان باخته اند.

مرکز ماین پاکی ملل متحد در سال ۱۹۹۶ در زون شمال به فعالیت آغاز کرد و هم اکنون در دو ولایت بلخ و سمنگان فعالیت دارد.

در جریان یک سال گذشته تنها دو کارمند این مرکز در ولسوالی نهرشاهی ولایت بلخ در اثر انفجار ماین زخمی شده است.

XS
SM
MD
LG