لینک های دسترسی

Breaking News

برخورد مسلحانه میان نظامیان امریکایی و اربکیان در ننگرهار


صدها جنگجوی محلی در ولایت ننگرهار بر ضد داعش در صفوف خیزش کنندگان محلی می‌رزمند
صدها جنگجوی محلی در ولایت ننگرهار بر ضد داعش در صفوف خیزش کنندگان محلی می‌رزمند

ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان گفته است که در اثر برخورد مسلحانه میان نظامیان امریکایی و جنگجویان خیزش مردمی یا اربکیان در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار، یک نظامی امریکایی زخمی شده است.

اعلامیۀ ناتو به صراحت کشته شدن نظامیان امریکایی را در این رویداد رد کرده است، اما ​مقام‌های محلی در ولایت ننگرهار گفته اند که یکی از افراد مسلح خیزش مردمی یا جنگجوی اربکی که بر ضد داعش در آن ولایت می‌جنگند، دو نظامی امریکایی را به ضرب گلوله کشته و یک نظامی دیگر امریکایی را زخمی کرده است.

در این رویداد که به گفتۀ مقام‌ها روز پنجشنبه (۱۱ جنوری) در ولسوالی اچین ولایت ننگرهار به وقوع پیوسته است، یک ترجمان افغان هم کشته و یک ترجمان دیگر افغان زخمی شده است.

عبیدالله شینواری، عضو شورای ولایتی ننگرهار، به صدای امریکا گفت "قوای امریکایی برای عملیات بر ضد داعش سرگرم صحبت با جنگجویان خیزش مردمی بودند که ناگهان یک فرد مسلح محلی بر آنان آتش گشوده و دو نظامی امریکایی را کشت".

به گفتۀ آقای شینواری، نظامیان امریکایی نیز به گلوله باری متقابل پرداختند که در اثر آن "دو فرمانده خیزش مردمی، جای به جای کشته شد".

خیر محمد، یکی از فرماندهان خیزش مردمی در ولسوالی اچین، به صدای امریکا گفت مرد مهاجمی که بر نظامیان امریکایی گلوله باری کرد، به تازگی به صفوف جنگجویان خیزش مردمی پیوسته بود.

او گفت"اندکی پس از این رویداد، نظامیان امریکایی مرکز خیزش مردمی را بمبارد کردند که در اثر آن ۱۷ تفنگدار خیزش مردمی کشته شد که اجساد آنان در زیر خاک مدفون است".

عطاالله خوگیانی، سخنگوی والی ننگرهار، در صحبت با صدای امریکا وقوع این رویداد را تایید کرد، اما در مورد تلفات ناشی از آن ارقامی ارایه نکرد.

طالبان با نشر پیامی به رسانه‌ها ادعا کرده است که مردم مهاجم، عضو آن گروه بود که در صفوف جنگجویان خیزش مردمی نفوذ کرده بود.

عبیدالله شینواری، عضو شورای ولایتی ننگرهار، نیز می‌گوید که در صفوف خیزش کنندگان مردمی شماری از جنگجویان پیشین طالبان پیوسته اند.

آقای شینواری همچنان گفته است که فرد مهاجم از ملیشه‌های ظاهر قدیر، نمایندۀ ولایت ننگرهار در ولسی جرگه بود، اما تا کنون آقای قدیر در این مورد چیزی نگفته است.

تندروان داعش، بیش از هر جای دیگر در افغانستان، در ولایت ننگرهار فعال اند، از اینرو نظامیان امریکایی سال گذشته بزرگترین بم غیر هسته‌ای دست داشتۀ خود را بر مواضع داعش در ولسوالی اچین پرتاب کردند.

جان نیکلسن، فرمانده عمومی قوای امریکایی و ناتو در افغانستان، چندی پیش اعلام کرد که ساحۀ فعالیت داعش در ولایت ننگرهار از ۱۳ ولسوالی به بخش‌هایی از سه ولسوالی محدود شده است.

XS
SM
MD
LG