لینک های دسترسی

Breaking News

نظامیان افغان در ارزگان پیشروی کرده اند


مقام‌های امنیتی ولایت ارزگان گفته اند، از یک هفته به این طرف در درگیری‌هایی که میان نیروهای امنیتی افغان و مخالفین مسلح در حومۀ مرکز ارزگان، جریان دارد، تا چهار کیلومتر پیشروی کرده و مناطق از دست‌رفته را دوباره از کنترول مخالفین مسلح خارج ساخته اند.

مقام‌های امنیتی ارزگان گفته اند که از یک هفته به این طرف، در عملیات‌های نظامی که در این ولایت آغاز شده، ۷۶ تن از جنگجویان گروه طالبان از پا در آمده اند.

مل‌پاسوال غلام‌فاروق سنگری قوماندان امنیه ارزگان به صدای امریکا گفت، در جریان این عملیات‌های نظامی، کمربند امنیتی شهر ترینکوت مرکز ارزگان، چهار کیلومتر گسترش یافته است.

مل‌پاسوال سنگری افزود که نظامیان افغان با دقت پیشروی می‌کنند و در مناطق تصرف‌شده، تحکمیات نظامی را می‌سازند.

او افزود "در شرق و غرب ترینکوت، مناطق تالانی، گرمرجان، گرم‌شاه، خاکریز و تورگی از حضور مخالفین مسلح پاکسازی شده، در نتیجۀ حملات هوایی، توپچی و عملیات‌های نیروهای پیاده، ۷۶ مخالف مسلح کشته شده اند و در آن ساحات تونل‌های ارتباطی و مراکز آنان نیز تخریب شده است".

به گفتۀ مقام‌های امنیتی ارزگان، در طرح‌ریزی عملیات‌های جاری در حومۀ شهر ترینکوت، مشاوران مأموریت حمایت قاطع نیز با آنان همکاری می‌کنند.

مقام‌های تأیید کرده اند که پیش از آغاز آن عملیات‌ها، نیروهای امریکایی نیز در ترینکوت مستقر شده و با نیروهای افغان یاری می‌رسانند.

به باور مل‌پاسوال سنگری، در آن عملیات‌ها، نقش نیروهای بین‌المللی بسیار محسوس است و اگر لازم شود، نیروهای اضافی از میدان هوایی کندهار به این ولایت خواهند رسید.

او گفت "ده‌ها سرباز امریکایی در طرح‌ریزی پلان‌ها مشوره و انهدام اهداف مهم کمک می‌کنند و بر علاوۀ آن گاه گاهی نیروهای اضافی نیز از کندهار به این ولایت می‌آیند".

وضعیت امنیتی ارزگان از یک سال به این طرف قناعت‌بخش نیست و در این مدت، دوبار مخالفین مسلح، عملیات‌هایی را برای تصرف ترینکوت انجام داده اند که در ضد حملۀ نیروهای امنیتی افغان، جلو پیشروی جنگجویان طالب گرفته شده است.

در جریان این درگیری‌ها، برعلاوۀ افزایش تلفات افراد ملکی، ناامنی سبب شده است که بیش از ۳۰ هزار خانواده از محلات اصلی شان بیجا شوند.

روز گذشته چگونگی بهبود وضعیت امنیتی ارزگان، در نشست ویژه با حضور عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه، محمدحنیف اتمر مشاور امنیت ملی، جنرال عبدالله حبیبی وزیر دفاع، جنرال تاج‌محمد جاهد وزیر داخله، محمدمعصوم ستانکزی رئیس امنیت ملی افغانستان و مقام‌ها، نمایندگان شورای ولایتی و بزرگان قومی آن ولایت، ارزیابی شد.

ریاست اجرائیه افغانستان در اعلامیه‌ای گفته است که بازشدن راه‌های ولسوالی‌ها، اصلاحات در اداره‌های امنیتی و ملکی، ایجاد مدیریت توانای هماهنگی و نظامی، رفع کمبود وسایط و مهمات، فعال‌سازی شبکه‌های مخابراتی، بازگشایی بانک‌ها و فراهم‌ساختن تجهیزات نظامی پیشرفته به نیروهای امنیتی افغان، از خواست‌های مقام‌ها و بزرگان قومی ارزگان در این نشست بود.

بزرگان قومی ارزگان همچنان، به منظور بهبود وضعیت امنیتی و سرکوب مخالفین مسلح، خواهان عملیات‌های گسترده نظامی در آن ولایت شده و با نگرانی گفته اند که مخالفین مسلح در برخی مناطق بالای انتقال موادغذایی محدودیت وضع کرده اند.

در این نشست، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه افغانستان به مسؤولان امنیتی هدایت داده است تا مشکلات امنیتی ارزگان را به طوری جدی تحت نظارت بگیرند و خواست‌های مردم آن ولایت را برآورده سازند.

بر اساس اعلامیه، محمدحنیف اتمر مشاور شورای امنیت ملی افغانستان از رئیس اجرائیه و بزرگان قومی آن ولایت تا شنبۀ آینده، فرصت خواسته تا سه سکتور امنیتی و شورای امنیت ملی یکجا روی وضعیت امنیتی ارزگان بحث کنند تا با ایجاد یک راهکار منظم به مشکلات رسیدگی شود.

رئیس اجرائیه به وزارت داخلۀ افغانستان توصیه کرده است که در صفوف پولیس ولایت ارزگان، اصلاحات بیاورد و کمبودات تجهیزاتی و اکمالاتی را در آن ولایت تکمیل کند. برعلاوۀ آن، ارزیابی پولیس محلی و اقدامات عملی جهت تنظیم آنان، از دیگر توصیه‌های آقای عبدالله به وزیر داخلۀ افغانستان بوده است.

XS
SM
MD
LG