لینک های دسترسی

Breaking News

دو قاچاقبر بین‌المللی مخدرات در افغانستان بازداشت شد


وزارت داخله افغانستان می گوید که این دو مظنون اخیراً در ولایت ننگرهار دستگیر شد.
وزارت داخله افغانستان می گوید که این دو مظنون اخیراً در ولایت ننگرهار دستگیر شد.

عین مبارزه با موادمخدر وزارت داخله امروز هنگام ارائه دستاوردهای این اداره در سال ۱۳۹۴خورشیدی، به خبرنگاران گفت که بیش از ۴۰۰ قاچاقبر بزرگ که در سطح منطقه و جهان در قاچاق موادمخدر دست داشتند، بازداشت گردیدند.

باز محمد احمدی ​گفت که در میان این بازداشت شده‌گان به شمول حاجی وطن و پسر حاجی لعل‌جان از قاچاقبران مشهور و خطرناک، ده تن آنان شامل لست سیاه اند.

حاجی وطن باشندۀ اصلی ولسوالی اچین ننگرهار که به گفتۀ مقامات وزارت داخله یکی از قاچاقبران مهم می‌باشد در ۱۶ حمل پس از ۱۵ دقیقه درگیری در ولسوالی غنی‌خیل ولایت ننگرهار بازداشت گردید.

معین مبارزه با موادمخدر وزارت داخله افغانستان گفت که حاجی وطن از ده سال به این طرف تحت تعقیب قرار داشت و هزاران تُن موادمخدر را در داخل و خارج از کشور قاچاق کرده است.

او گفت که علاوه بر حاجی وطن ده تن از قاچاقبران بین‌المللی نیز در سال گذشته بازداشت گردیده اند که حاجی آغامحمد فرزند حاجی لعل‌جان نیز شامل آنان است.

حاجی لعل‌جان اسحاق‌زی که از سوی بارک اوباما رییس جمهور امریکا نیز یکی از بزرگترین قاچاقبران جهان نامیده شده است، در اواخر سال ۱۳۹۱ شمسی با دو تن از اعضای خانواده‌اش دستگیر گردید و به ۱۵ سال حبس محکوم شد؛ اما براساس فرمان رئیس جمهور پیشین افغانستان از زندان کابل به کندهار منتقل گردید و پس از سپری‌کردن یک‌ونیم سال حبس خود، دوباره آزاد گردیده است.

آقای احمدی گفت که او نیز تحت تعقیب است؛ ولی در کشورهای همسایه زنده‌گی می‌کند.

معین مبارزه با موادمخدر وزارت داخله همچنان گفت که سال گذشتۀ خورشیدی این اداره ۲۹۱۹ عملیات را برضد قاچاقبران در نقاط مختلف افغانستان انجام دادند که از این میان ۳۹۸ عملیات بزرگ، ۹۵ عملیات متوسط و متباقی عملیات‌های کوچک بودند.

آقای احمدی افزود "در نتیجۀ این عملیات‌ها، به تعداد ۲۹۰۶ قاچاقبر دستگیر و به پنجۀ قانون سپرده شده اند که در بین این قاچاقبران ۴۳۴ قاچاقبر بزرگ، ۱۰۷ قاچاقبر متوسط و ۲۳۶۵ قاچاقبر کوچک می‌باشند."

به گفتۀ احمدی ۲۱ پولیس، ۱۴ تن از اردوی ملی افغانستان، ۳۲ زن و شش تبعۀ خارجی ایرانی، ایتالیایی و قزاقی نیز به اتهام قاچاق موادمخدر در جریان سال گذشتۀ خورشیدی بازداشت گردیده اند.

او افزود که در جریان عملیات‌ها برضد شبکه‌های قاچاق موادمخدر، ۲۸ تن از منسوبین معینیت مبارزه با موادمخدر کشته شده و ۴۳ تن دیگر آنان زخم برداشته اند.

معین مبارزه با موادمخدر همچنان گفت که در جریان سال گذشته، ۱۴ کارخانه ساخت موادمخدر منهدم گردید، در مجموع بیش از ۳۱۱ تن موادمخدر، مواد کیمیاوی و مشروبات الکولی کشف و ضبط شد، ۵۶۳ عراده وسایط نقلیه از نزد قاچاقبران به دست آمد و ۳۰۹ میل سلاح مختلف به دست نظامیان افغان افتاد.

او گفت که سال گذشته ۱۰۲۴۲ هکتار زمین کشت کوکنار تخریب گردیده و مبلغ بیش از دو میلیارد و ۴۶ میلیون افغانی، اضافه از ۳۴۶ هزار دالر، بیش از ۲۷ میلیارد روپیۀ پاکستانی و ۲۵ هزار تومان ایرانی نیز از نزد قاچاقبران ضبط شده است.

معین مبارزه با موادمخدر وزارت داخله افزود که در سال ۱۳۹۴ خورشیدی نسبت به یک سال پیشتر آن، کشف و ضبط موادمخدر ۳۰فیصد و راه‌اندازی عملیات‌ها برضد شبکه‌های قاچاق موادمخدر ۳۲ فیصد و دستگیری قاچاقبران ۳۰ فیصد افزایش را نشان می‌دهد.

XS
SM
MD
LG