لینک های دسترسی

Breaking News

هیات مذاکره کنندهٔ حکومت افغانستان به دوحه رسید 


هیات مذاکره کنندهٔ حکومت افغانستان به دوحه، پایتخت قطر رسید.

این هیات ۲۱ نفری به ریاست محمد معصوم ستانکزی، فردا ۱۲ سپمتبر (۲۲ سنبله) مذاکرات با گروه طالبان را در دوحه آغاز خواهد کرد.

در این هیات، اعضای بلندپایه دولت، نمایندگان احزاب سیاسی، جامعۀ مدنی، علمای دینی و فعالان حقوق زن شامل است.

عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحهٔ ملی افغانستان در جریان پرواز به خبرنگاران گفت که موضوع آتش‌بس بحث مهم اجندای مذاکرات خواهد بود.

پیش از این آقای عبدالله گفته بود که فردا "می‌تواند یک روز تاریخی باشد؛ آغاز یک تحول بسیار کلان انشاالله باشد برای افغانستان... امیدواری تمام مردم افغانستان همین است و این مربوط به این هم می‌شود که هر دو طرف چطور از این فرصت ایجاد شده استفادهٔ خوب کنند."

مذاکرات فردا با سخنرانی، وزیر خارجهٔ قطر آغاز خواهد و از جانب حکومت افغانستان عبدالله عبدالله و از جانب طالبان‌،‌ ملا عبدالغنی بردار سخنرانی خواهند کند.

در این محفل شماری از مقامات خارجی نیز اشتراک خواهند داشت.

مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده نیز سنخرانی خواهد کرد.

با آنهم، مولوی عطاالله لودین، یکی از اعضای این هیات به صدای امریکا گفت که اجندای مذاکرات هنوز مشخص نشده است.

در مراسم افتتاحیه این مذاکرات، محمد حنیف اتمر، سرپرست وزارت خارجه و سید سعادت منصور نادری، سرپرست وزارت دولت افغانستان در امور صلح نیز اشتراک خواهند کرد.​

واکنش‌ها

ملل متحد از آغاز دور مستقیم مذاکرات میان دو جانب استقبال کرد.

هیات معاونت ملل متحد در افغانستان با نشر اعلامیه‌ای گفت که مذاکره کنندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان فرصت بی مانندی برای بیرون کشیدن افغانستان از فقر و بدبختی را داشته و می‌توانند زندگی شماری زیادی از هم‌وطنان خویش را حفظ کنند.

یوناما گفته است که در این مذاکرات از هر دو جانب بر اساس ضرورت حمایت می‌کند.

ینس ستولتنبرگ، منشی عمومی ناتو نیز با استقبال از اعلام تاریخ آغاز مذاکرات بین دولت افغانستان و طالبان گفت که تمام جناح ها باید از این "فرصت تاریخی" استفاده کنند.

ستولتنبرگ در پیامی در حساب تویترش همچنین افزود که ناتو به امنیت دراز مدت افغانستان متعهد باقی می ماند.

زلمی خلیلزاد، نمایندهٔ ایالات متحده برای مصالحهٔ افغانستان نیز در صفحهٔ تویتراش از اعلام آغاز مذاکرات صلح افغانستان استقبال کرد.

او نوشته است: "من از اعلام قطر، ریاست جمهوری افغانستان و طالبان برای آغاز مذاکرات صلح به تاریخ ۱۲ سپتمبر، استقبال می‌کنم. این فرصت تاریخی برای پایان بخشیدن به جنگ ۴۰ ساله است که هیچ راه حل نظامی ندارد و شمار زیادی از افغان‌ها را کشته است."

در مراسم افتتاحیه این مذاکرات، شماری از مقامات حکومات خارجی، به شمول مایک پمپیو، وزیر خارجهٔ ایالات متحده نیز اشتراک خواهند داشت.

XS
SM
MD
LG