لینک های دسترسی

Breaking News

واردات آرد در گیرودار روابط افغانستان و پاکستان


افغانستان سالانه صدها تُن آرد از پاکستان وارد می کند
افغانستان سالانه صدها تُن آرد از پاکستان وارد می کند

وزارت تجارت افغانستان میگوید که افغانستان هیچ قرارداد رسمی خریداری آرد با پاکستان ندارد.

این در حالی است که شماری از رسانه های پاکستانی با نشر گزارش های ادعا کرده اند که حکومت افغانستان زیر فشار هند، تجارت یک میلیون تُن آرد پاکستانی را فسخ کرده است.

روزنامه "پاکستان" با نشر این گزارش همچنان گفته است که افغانستان مالیات را بر آرد پاکستانی نیز افزایش داده است. روزنامه های پاکستانی همچنان گفته اند که این امر باعث مسدود شدن ۸۰۰ کارخانه پروسس و تولید آرد در آن کشور شده است.

اما اتاق تجارت و صنایع افغانستان این ادعا را در کرده میگوید که در تناسب به آرد سایر کشور های همسایه، قیمت آرد پاکستان در هر تُن ۱۰ دالر بلند تر است. خان جان الکوزی رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان افزود که افغانستان اکنون کارخانه های متعدد پروسس و تولید آرد را ایجاد کرده و بیشتر از کشورهای آسیای میانه گندم وارد میکند.

در این حال، مسافر قوقندی سخنگوی وزارت تجارت افغانستان میگوید که بین افغانستان و پاکستان کدام قرار داد رسمی در این مورد هیچ زمانی وجود نداشته است.

آقای قوقندی افزود که در واردات کالا ها از بیرون چند مسئله در نظر گرفته میشود "اول کیفیت آن برابر خواست و نورم و استاندرد ما باشد، دوم قیمت ارزان داشته باشد و سوم هر کشوری که به ما نزدیکتر باشد تا مصرف ترانسپورت آن کمتر باشد".

آقای قوقندی افزود که بازار های دیگری نیز وجود دارد مانند ترکمنستان و قزاقستان که افغانستان میتواند آرد مورد نیاز را از آنجا وارد کند.

سخنگوی وزارت تجارت افغانستان ضمناً افزود که هند ۱۲۰ هزار تُن آرد مجانی با افغانستان تعهد کرده است که افغانستان فقط باید آنرا انتقال دهد.

سخنگوی وزارت تجارت افغانستان گفت که کابل همیشه خواهان روابط خوب اقتصادی و تجارتی با کشور های منطقه است، اما هر کشوری که سهولت بیشتر در برابر ترانزیت، واردات، صادرات و روابط نیک با تجارت افغان داشته باشد، دادوستد تجارتی با آن کشور افزایش خواهد یافت.

از جانب دیگر، خان جان الکوزی، رئیس اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز تائید میکند که در تناسب به آرد کشور های آسیای میانه، آرد پاکستان از کیفیت پائینتری برخورد دار است.

او گفت "یکی از چند دلیلی که آرد پاکستانی بازار خود را در افغانستان از دست داده است این است که مِل های (کارخانه های پروسس و تولید آرد) پاکستان گندم را تر آرد میکنند که در کمترین مدت آرد کرم میکند و کیفیت خود را از دست میدهد".

آقای الکوزی افزود که برخلاف، آرد کشور های آسیا میانه تضمن یک ساله دارد.

با وجود اینکه گزارش های رسانه های پاکستانی تا اکنون از مقامات پاکستانی در این مورد نقل قولی نکرده اند اما شاه حسین مرتضوی معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان از این چنین اقدام تجارتی اظهار بی خبری کرد.

XS
SM
MD
LG