لینک های دسترسی

Breaking News

برگزاری نشست افغانستان پس از ۲۰۱۴ در اسلام آباد


در این نشست اشتراک کنندگان از گروه های مختلف - به شمول مخالفان سرسخت امریکا - اشتراک کرده بودند.
در این نشست اشتراک کنندگان از گروه های مختلف - به شمول مخالفان سرسخت امریکا - اشتراک کرده بودند.
طرفداران و مخالفان حضور نیرو های خارجی در افغانستان در یک نشست مشورتی در پاکستان دور هم آمده، در مورد افغانستان پس از سال ۲۰۱۴ صحبت کردند.

نگرانی ها بین طرفداران و منتقدین امریکا در مورد آینده افزایش یافته و هراسی به وجود آمده که آن کشور یکبار دیگر دستخوش نابسامانی های مانند دهۀ ۹۰ میلادی گردد.

در میان این گروه که در اسلام آباد جمع شده بودند، تندروان متحد گروه های طالبان، نمایندگان سیاسی و احزاب مذهبی پاکستانی نیز شامل بود.

شهزاده شاهد، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان بعضی دست آورد های افغانستان را در مقابل طرفداران و مخالفان حضور امریکا افغانستان بر شمرده گفت "حقیقت این است که افغانستان امروزی، افغانستان دوازده سال پیش نیست... تنها در یک شهرک کوچک سرحدی ولایت کنر، ۵۰۰ مکتب داریم."

اکثر کسانی که درین گردهمایی حضور داشتند مخالف حضور هرگونه نیروی خارجی بعد از ۲۰۱۴ در افغانستان بودند. اما برخی این مفکوره را نیز در سر داشتند که بعد از خروج نیرو های بین المللی جنگ داخلی قابل جلوگیری می باشد.

خروج نیرو ها، راه حل؟

احمدشاه احمدزی، صدراعظم پیشین افغانستان به این باور است که کلید اساسی صلح در آن کشور، خروج مکمل نیرو های خارجی از افغانستان است.

آقای احمدزی گفت که نیرو های نظامی خارجی باید خارج شوند و "قویاً باور داریم تا زمانیکه آیساف و نیرو های امریکایی در افغانستان حضور دارد، هیچ صلحی مقدور نخواهد بود."

غیرت بهیر، سخنگوی حزب اسلامی افغانستان که برنامۀ خروج نیرو های امریکایی را به مثابۀ شکست اتحاد جماهیر شوروی وقت می بیند و می گوید "ما از رئیس جمهور افغانستان حمایت می کنیم و دعا می کنیم که او روی موقف اصولی خود پابند مانده و از امضای توافقنامۀ امنیتی دوجانبه با امریکا جلوگیری کند."

افغانستان می گوید پاکستان، کشوریکه ادعا می شود بسیاری رهبران ارشد طالبان در آنجا زندگی می کنند، نقش کلیدی را در تعین آیندۀ کابل بازی کرده می تواند.

سرنوشت گرۀ خوردۀ دو کشور

آقای شاهد می گوید که سرنوشت هر دو کشور در یافتن راه حل درگیری افغانستان گره خورده است.

به گفتۀ سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان "صدراعظم پاکستان به مردمش وعده داده است که مشکلات برق و اقتصاد را حل کرده و صلح را در پاکستان خواهد آورد. تنها زمانی می تواند به این سه اصل دست یابد که صلح در افغانستان تامین باشد."

افراسیاب ختک، یکی از سیاستمداران پاکستانی از دیر زمانی به اینسو پالیسی پاکستان را در قبال کابل، به ویژه علایق نظامی آن با جناح های نظامی افغان مانند طالبان، تحت انتقاد قرار داده است.

آقای ختک می گوید، پاکستان، افغانستان و ایالات متحده باید تلاش های خود را همآهنگ سازند ورنه جنگ ویرانگر سال های ۹۰ می تواند تکرار شود.

به گفتۀ آقای ختک "دفعۀ پیش زمانی که افغانستان وارد هرج و مرج شد، آن کشور به هستۀ دهشت افگنی بین المللی مبدل گردید. اینبار، تهدید واقعی وجود دارد که افغانستان به منشأ زمین لرزۀ قومی مبدل شود، زمین لرزه های که همانند سرطان در منطقه ریشه دوانیده و پاکستان نیز به گونۀ بسیار بنیادی از آن متاثر گردد."

گزارش: ایازگل
ترجمه: قدیر مشرف
XS
SM
MD
LG