لینک های دسترسی

Breaking News

 ورزشکاران افغان برای اشتراک در رقابت‌های پارالمپیک به توکیو رسیدند


کمیتهٔ بین‌المللی پارالمپیک روز شنبه ۲۸ اگست (ششم سنبله) اعلام کرد که دو ورزشکار افغان برای اشتراک در مسابقات پارالمپیک توکیو ۲۰۲۰ از فرانسه وارد جاپان شدند.

ذکیه خدادادی و حسین رسولی، دو ورزشکار افغان، پس از آنکه طالبان شهر کابل را تصرف کرده و به قدرت رسیدند، هفتهٔ گذشته همراه با شمار دیگری از افغانهای آسیب‌پذیر بهشهر پاریس، پایتخت فرانسه رفتند.

کمیته بین‌المللی پارالمپک در اوایل هفته گذشته گفته بود که ورزشکاران افغان در مسابقات پارالمپیک اشتراک نخواهند کرد و پرچم افغانستان در برنامهٔ افتتاحیه به نشان همدلی حمل خواهد شد، اما با خروج این ورزشکاران از افغانستان به پاریس فرصت اشتراک آنان در مسابقات پارالمپیک فراهم شد.

خانم خدادادی در رشتهٔ تکواندو در وزن ۴۴-۴۹ کیلوگرام زنان به تاریخ دوم ماه سپمتبر و آقای رسولی در رشتهٔ دوش ۴۰۰ متر مردان به تاریخ سوم ماه سپتمبر به رقابت خواهند پرداخت.

خانم خدادادی اولین ورزشکار زن افغان است که در این رقابت ها اشتراک می‌کند و با توجه به اینکه طالبان قدرت را در افغانستان به دست گرفته‌اند، حضور این ورزشکار زن در این رقابت‌ها تاریخ‌ساز خواهد شد.

در مراسم افتتاحیه مسابقات پارالمپیک به روز سه‌شنبه ۲۴ اگست که در دهکدهٔ المپیک در شهر توکیو برگزار شد، پرچم افغانستان توسط یک دواطلب به صورت نمادین حمل شد.

ورزشکاران افغانستان اولین‌ بار در بازی‌های پارالمپیک ۱۹۹۶ حضور یافتند. افغانستان تاکنون در بازی‌های پارالمپیک موفق به کسب مدال نشده است. اما روح الله نیکپا، تکواندوکار افغان، با کسب دو مدال‌ برنز در دو المپیک ۲۰۰۸ بیجینگ و ۲۰۱۲ لندن، اولین مدال آور افغانستان در المپیک شناخته شده است.

XS
SM
MD
LG