لینک های دسترسی

Breaking News

ولسی جرگه به اکثریت قاطع سه وزیر را سلب اعتماد کرد


ولسی جرگه افغانستان سه وزیر حکومت وحدت ملی را سلب اعتماد کرد.
ولسی جرگه افغانستان سه وزیر حکومت وحدت ملی را سلب اعتماد کرد.

وزرای امور خارجه ، فواید عامه و کارو اموراجتماعی کابینه افغانستان که امروز از سوی ولسی جرگه به خاطرعدم مصرف بودجه انکشافی و همچنان بی قاعده گی و تخلفات در مصارف بودجه به مجلس استیضاح فراخوانده شده بودند. پس از استماع دلایل وزرا برای عدم مصرف بودجه سلب اعتماد شدند.

هر چند این وزرا، دلایل متعدد مانند ناامنی، اختیاری نبودن بخش‌های از بودجه، مشکلات حکومت پیشین که به آنان به میراث مانده بود؛اما مورد قناعت وکلا قرار نگرفت .

صلاح الدین ربانی، وزیر امور خارجه با کسب ۵۸ رای اعتماد، ۱۴۰ رای عدم اعتماد، ۳ رای باطل و ۶ رای سفید نتوانست اعتماد مجلس را کسب کند.

نسرین اوریاخیل، وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین با اخذ ۵۶ رای تایید، ۱۴۴ رای عدم اعتماد، ۲ رای باطل و 5 رای سفید و محمود بلیغ، وزیر فواید عامه با کسب ۳۳رای تایید، ۱۶۴ رای رد، ۴ رای باطل و ۶ رای سفید موفق نشدند اعتماد نماینده گان مردم در مجلس را بدست بیاورند.

عبدالروف ابراهیمی، رییس ولسی جرگه در اخیر مجلس استیضاحیۀ وزرا گفت :

"سه وزیر کابینه در نتیجه استیضاح امروز مورد اعتماد مجلس قرار نگرفتند. از رییس جمهور ورهبری دولت افغانستان خواهش می‌کنیم که کاندیدای مطلوب برای کسب رای اعتماد به ولسی جرگه معرفی نمایید. "

ولسی جرگه در سال جاری چندین بار هشدار داد در صورتی که وزرا نتوانند بودجۀ انکشافی‌شان را به مصرف برسانند استیضاح خواهند شد.

در آخرین جلسه روی مصرف بودجۀ انکشافی، اعضای ولسی جرگه تصمیم گرفتند تا وزرای را که کمتر از ۷۰ درصد بودجۀ شان را به مصرف رسانیده اند استیضاح نمایند.

البته در میان تمامی وزارت‌خانه‌ها ۱۸ وزارت، کمتر از ۷۰ درصد بودجۀ انکشافی را به مصرف رسانیده اند.

آگاهان اقتصادی عدم مصرف بودجۀ انکشافی را از سوی وزارت‌خانه‌ها فاجعه خوانده می‌گویند که در این کشور بیش از ۴۰ درصد شهروندان‌‍ش زیر خط فقر زندگی می‌کنند و نیاز جدی به تطبیق پروژه‌های انکشافی دارند.

  • 16x9 Image

    عبدالحی ورشان - کابل

    عبدالحی ورشان از 1993 میلادی به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا بخش افغانستان کار می کند. ورشان از سال 2002 به حیث گزارشگر رادیو صدای امریکا در کابل کار می کند. از کارهای برجسته گزارشگری ورشان تهیه گزارش از نشست های مهم سیاسی و نظامی و نشست های بین المللی مربوط به قضیه افغانستان درکابل است. عبدالحی ورشان فارغ التحصیل ادبیات وعلوم بشری از پوهنتون کابل است.
XS
SM
MD
LG