لینک های دسترسی

Breaking News

پایان نشست قلب آسیا؛ 'تاکید بر برقراری صلح و آتش‌بس در افغانستان'


کشورهای عضو نشست قلب آسیا – پروسۀ استانبول در پایانی نهمین نشست شان در تاجیکستان با نشر اعلامیه‌ای خواهان برقراری صلح و تامین آتش‌بس دایمی در افغانستان شدند.

وزارت خارجۀ افغانستان امروز ۳۱ مارچ (۱۱ حمل) گفت که نمایندگان کشورهای منطقه در این نشست تعهد کرده اند که تلاش‌های شان را به هدف تامین صلح در افغانستان افزایش خواهند داد.

آنان همچنان از توقف مذاکرات صلح میان هیات‌های مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی افغانستان و طالبان در قطر انتقاد کرده و خواستار از سرگیری گفتگوهای معنادار میان دو طرف شده اند.

در بخشی از این اعلامیه آمده است: "ما قاطعانه خواستار همکاری‎ها وتلاش‌های هماهنگ منطقه‌ای و بین المللی برای دریافت اطمینان از برچیده شدن پناهگاه‌های امن تروریستی، جلوگیری و ممانعت از رفت وآمد تروریست‌ها و گروه‌های دهشت افگن، از جمله جنگجویان خارجی، در سراسر کشورهای منطقۀ قلب آسیا و هرجای دیگر می‌باشیم."

آنان صلح و ثبات در افغانستان را به نفع تمامی کشورهای منطقه عنوان کرده و از تلاش تمامی کشورها برای تسریع مذاکرات معنادار میان حکومت افغانستان و گروه طالبان استقبال کرده اند.

در اعلامیۀ پایانی این نشست آمده است: "ما درک می‌کنیم که آتش‌بس فراگیر و دایمی همه طرف‌ها را قادر می‌سازد تا در مورد یک راه حل سیاسی به توافق برسند. در همین خصوص، تاکید می‌کنیم که هرگونه توافق سیاسی باید از حقوق همۀ افغان‌ها از جمله زنان، جوانان و اقلیت‌ها محافظت کند."

اعضای نشست قلب آسیا – پروسۀ ستانبول همچنان از تداوم خشونت‌ها در افغانستان به ویژه حمله بر کارمندان خدمات ملکی، فعالان جامعه مدنی، مدافعان حقوق‌بشر، خبرنگاران و کارمندان رسانه‌ای از سوی گروه طالبان و دیگر گروه‌های تروریستی در این کشور را نکوهش کرده و خواهان توقف آن شده اند.

این کشورها افزوده اند که آنان خواهان قطع هرگونه حمایت مالی، تاکتیکی، لوژستیکی از انواع و اشکال تروریزم بدون گذاشتن هرگونه فرق میان تروریستان اند.

نهمین نشست قلب آسیا – پروسۀ استانبول روز گذشته با حضور رییس جمهور غنی، امام علی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان و وزیران ۱۳ کشور در دوشنبه پایتخت تاجیکستان برگزار شد.

XS
SM
MD
LG