لینک های دسترسی

Breaking News

مذاکرات بین‌الافغانی؛ هیات مذاکراتی جمهوری افغانستان فردا به قطر می‌رود


عکس: آرشیف
عکس: آرشیف

وزارت دولت افغانستان در امور صلح می‌گوید که به منظور از سرگیری مذاکرات بین‌الافغانی، قرار است رییس و اعضای هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان فردا کابل را به مقصد دوحه پایتخت قطر ترک کنند.

ناجیه انوری، سخنگوی این وزارت روز دوشنبه ۳۱ می (۱۰ جوزا) به صدای امریکا گفت که با برگشت اعضای هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان به دوحه، مذاکرات بین‌الافغانی دوباره آغاز خواهد شد.

خانم انوری افزود: "چنانچه شما در جریان استید در روزهای عید یک جلسۀ بین یک تعداد اعضای هیات جانب جمهوری اسلامی افغانستان و جانب مقابل در دوحه تدویر شد و در آن جلسه بر علاوۀ مسایل دیگر، روی سرعت مذاکرات و همچنین تاکید روی شروع مذاکرات بعد از عید سعید فطر صورت گرفت."

سخنگوی وزارت دولت افغانستان در امور صلح اضافه کرد که هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان "آمادگی کامل" را برای پیش‌برد مذاکرات بین‌الافغانی گرفته اند و با ارادۀ قوی در این مذاکرات حضور خواهند یافت.

او همچنین افزود: "تلاش جمعی تیم جمهوری اسلامی افغانستان بر این است تا مذاکراتی که در جریان است، آن را به یک نتیجۀ ملموس، خوب و با هدف تامین صلح پایدار و با عزت در افغانستان موفقانه به انجام برسانند."

در این حال، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحۀ ملی افغانستان می‌گوید که برای دست‌یافتن به صلح پایدار و با عزت در این کشور پابند اند.

آقای عبدالله در دیدار با رییس و برخی اعضای هیات مذاکره‌کنندۀ جمهوری اسلامی افغانستان، با توجه به وضعیت جدید و تحولات داخلی و منطقه‌ای، اتحاد و همبستگی سیاسی رهبران و جریان‌های سیاسی در این کشور را در این راستا ضروری عنوان کرده است.

از سویی هم، حامد کرزی، رییس جمهور پیشین افغانستان خواهان برگزاری گفتگوهای صلح میان نمایندگان حکومت افغانستان و گروه طالبان در داخل این کشور شد.

آقای کرزی افزود که گفتگوهای صلح باید در بامیان و برخی ولایات دیگر برگزار شود. او افزود: "صلح را به پروسه ملی تبدیل کنیم. از خود و در خاک خود بسازیم. خدا کند تحریک طالبان و حکومت ما بگویند بیا برویم به بامیان. هم هوتل‌های خوبش داریم و هم هوای مقبول دارد و حاجت به ایرکندیشن نیست."

پیش از این نیز برخی مقام‌های ارشد حکومت افغانستان خواهان برگزاری گفتگوهای بین‌الافغانی در داخل این کشور شده بودند، اما طالبان به این خواست‌ها تا اکنون پاسخ مثبت نداده اند.

XS
SM
MD
LG