لینک های دسترسی

Breaking News

نمایندگان شورای صلح و طالبان در نشست مسکو شرکت می کنند


هیأتی از شورای عالی صلح افغانستان در نشست مسکو شرکت می‌کند؛ اما حکومت افغانستان، می‌گوید که هنوز هم در مورد این نشست با روسیه به توافق نرسیده است.

سید احسان طاهری، سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان به صدای امریکا گفت که هیأت چهارنفری این شورا به رهبری عزیزالله دین محمد، معاون شورای صلح افغانستان در نشست صلح مسکو، اشتراک خواهند کرد.

آقای طاهری، افزود که بربنیاد معلومات وزارت خارجه روسیه، این نشست به تاریخ ۹ نومبر برابر با ۱۸ عقرب در مسکو، پایتخت روسیه برگزار خواهد شد.

به گفته سخنگوی شورای عالی صلح افغانستان، در آن نشست در مورد چگونگی سرعت بخشیدن پروسه صلح برای آغاز مذاکرات مستقیم میان حکومت و گروه طالبان أفغان، به رهبری افغان‌ها بحث خواهد شد.

آقای طاهری گفت"در آنجا آجندای محوری نشست روی آغاز مذاکرات مستقیم بین حکومت و طالبان مسلح افغان است که امیدوار استیم در سطح منطقه و جهان گام‌های عملی‌تر برداشته شود، تا اینکه ما بتوانیم به زودی نشست صلح مذاکره‌یی را بین حکومت و طالبان مسلح افغان تدویر کنیم".

این درحالیست که گروه طالبان در قبال شرکت در نشست مسکو اظهارات ضد و نقیضی را بیان کرده اند.

مقامات ارشد گروه طالبان به رویترز گفته اند که در نشست چند جانبۀ صلح مسکو که قرار است روز جمعه برگزار شود، شرکت خواهند کرد.

اما، ذبیح الله مجاهد سخنگوی گروه طالبان گفته است که تاهنوز "رسما" روی شرکت در نشست توافق نکرده است.

به گزارش آژانس رویترز، در نشست مسکو گروه پنج نفری طالبان به رهبری شیرمحمد عباس استانکزی، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر شرکت خواهد کرد.

تایید وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان نیز شرکت نمایندگان شورای عالی صلح را در نشست مسکو تأیید کرد.

صبغت‌الله احمدی، سخنگوی این وزارت به صدای امریکا گفت که هیأت شورای عالی صلح، به گونۀ مستقلانه در این نشست اشتراک می‌کنند؛ اما در مورد اشتراک نمایندگان حکومت هنوز توافقی صورت نگرفته است.

آقای احمدی، افزود که حتی در مورد چگونگی و زمان برگزاری این نشست نیز حکومت افغانستان، توافق نکرده است.

سخنگوی وزارت خارجۀ أفغانستان گفت"تا هنوز رایزنی ما ادامه دارد و ما با مقام های روسیه به توافق نرسیدیم. اما یک هیأت قرار است از شورای عالی صلح افغانستان برود، که آنان مستقلانه شرکت می‌کنند؛ اما ما به عنوان حکومت افغانستان تا حال به توافق نرسیدیم".

این درحالیست که برخی از کارشناسان سیاسی به این باور اند که عدم اشتراک نمایندگان حکومت، در نشست مسکو نمی تواند مثمر باشد.

محمد ناطقی، تحلیل‌گر مسایل سیاسی به صدای امریکا گفت "مذاکرات در حقیقت بین حکومت‌ها است، یعنی دولتها اند که باید تصمیم بگیرند، بنابر این، اینها باید به توافق برسند، حکومت امریکا، حکومت روسیه، کشورهای منطقه، اینها باید روی این مسأله به توافق برسند که مسأله را حل کنند. اگر اینها به توافق نرسند، نشست‌های به این گونه تأثیر ندارند".

پیش از این خبرگزاری رویترز گزارش داده بود که به نشست صلح مسکو ۸ رهبر سیاسی افغان شامل حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین این کشور و عطامحمد نور، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی و والی پیشین بلخ دعوت شده و شش تن آنان این دعوت را پذیرفته اند.

روسیه گفته است که در این نشست، ۱۲ کشور و نمایندگان طالبان دعوت شده است.

نشست صلح مسکو قرار بود که دو ماه قبل برگزار شود؛ اما آن نشست به دلیل مخالفت حکومت افغانستان به تعویق افتاد.

مقام‌های افغان هنوز هم تأکید می‌ورزند که پذیرفتن مالکیت و رهبری افغان‌ها بر پروسه صلح می‌تواند مقام‌های افغان و روس را در مورد این نشست به تفاهم برساند.

XS
SM
MD
LG