لینک های دسترسی

Breaking News

قانون‌گذاران افغان به طالبان: در نشست ترکیه اشتراک کنید


هم‌زمان با نزدیک‌شدن زمان برگزاری نشست استانبول، قانون‌گذاران افغان از طالبان می‌خواهند که در این نشست اشتراک کنند.

میر رحمان رحمانی، رییس ولسی جرگۀ افغانستان، روز دوشنبه ۱۹ اپریل (۳۰ حمل) در نشست عمومی مجلس گفت که نشست ترکیه امیدهای زیادی را برای قطع جنگ و حل صلح‌آمیز بحران کنونی افغانستان ایجاد کرده است.

آقای رحمانی افزود که وجود اجماع منطقوی و جهانی و آمادگی شورای عالی مصالحۀ ملی به نمایندگی حکومت افغانستان خوش‌بینی‌های زیادی را برای نتیجه‌بخش بودن مذاکرات صلح به وجود آورده است.

آقای رحمانی تاکید کرد که مردم و ولسی جرگۀ افغانستان این نشست را یک فرصت تاریخی می‌دانند: "ما از طالبان می‌خواهیم که در نشست استانبول شرکت نموده و خواست‌های خود را در این نشست مطرح و از این فرصت به نفع مردم افغانستان استفاده نمایند."

رییس ولسی جرگۀ افغانستان همچنان از کشورهای منطقه و سازمان ملل متحد خواست که در آستانۀ برگزاری نشست استانبول طالبان را برای حضور در این نشست ترغیب کنند.

اقبال صافی، نمایندۀ مردم کاپیسا به صدای امریکا گفت که با اعلام تاریخ خروج نیروهای خارجی از افغانستان برای طالبان دیگر بهانه‌ای باقی نمی‌ماند و باید آن گروه آمادۀ اشتراک در نشست ترکیه باشد.

او افزود: "اگر خود را مستقل می‌دانند، بیایند در مذاکره بین‌الافغانی بنشینند و هر مساله‌ای که دارند بر میز مذاکره بیندازند و در آنجا به یک نتیجه برسند."

به باور آقای صافی، اگر طالبان از اشتراک در نشست ترکیه خودداری کنند، بیانگر وابستگی آن‌ها به سازمان‌های استخباراتی است.

عباس ابراهیم‌زاده، نمایندۀ مردم بلخ در ولسی جرگه گفت که "اگر طالبان افغان اند، علاقه به صلح دارند، خود را مسلمان می‎دانند" در پروسۀ صلح استانبول حضور یابند.

او افزود: "بیایند سر حکومت آیندۀ افغانستان گپ بزنند، سر باسازی افغانستان گپ بزنند، تا کی خارجی‌ها به وطن ما بیایند، صلح و بازسازی را بیاورند."

قرار است نشست صلح افغانستان به تاریخ ۲۴ اپریل در استانبول برگزار شود. با وجود آنکه حکومت افغانستان برای اشتراک در آن اظهار آمادگی کرده است، اما گروه طالبان گفته اند که پیش از خروج کامل نیروهای بین المللی از افغانستان در هیچ گونه کنفرانسی اشتراک نخواهند کرد.

XS
SM
MD
LG