لینک های دسترسی

Breaking News

بیم و امید ها در مورد سومین دور نشست چهار جانبه


دومین دور نشست گروه هماهنگی چهار جانبه در کابل برگزار شد.
دومین دور نشست گروه هماهنگی چهار جانبه در کابل برگزار شد.

اسلام آباد امروز میزبان سومین نشست گروه هماهنگی چهار جانبه به خاطر کمک در راستای از سرگیری مذاکرات صلح بین حکومت افغانستان و گروه طالبان است.

گروه هماهنگی چهار جانبه متشکل از دیپلومات های ارشد افغانستان، پاکستان، ایالات متحده و چین می باشد.

دیپلومات های چهار کشور تلاش دارند یک نقشه راه را برای ایجاد روند دوامدار و مثمر صلح تهیه کنند و در ضمن در مورد چگونگی برخورد با آنعده طالبان که حاضر به شرکت در مذاکرات صلح و دست کشیدن از خشونت نیستند، بحث کنند.

احمد شکیب مستغنی، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان می گوید انتظار میرود نقشه راه برای از سرگیری مذاکرات صلح با گروه طالبان در نشست امروزی نهایی شود.

اما احمد رشید، تحلیلگر پاکستانی که تا کنون چندین کتاب در مورد مسایل افغانستان نیز نگاشته است، در مورد پیشرفت در مذاکرات صلح به دیده شک و تردید می نگرد.​

آقای رشید می گوید: "مردم باید از روند مذاکرات صلح آگاه باشند. ما شاهد مذاکرات پنهان بین این چهار کشور هستیم. مردم از آنچه جریان دارد، هیچ آگاهی ندارند که این گروه چهار کشور در مورد کدام مسایل می خواهد با طالبان صحبت کند؟"

طالبان هفته گذشته پیش شرط های شان را برای پیوستن به مذاکرات صلح مطرح کردند. آنان خواستار رهایی اعضای زندانی آن گروه، حذف نام اعضای ارشد آن گروه از فهرست سیاه ملل متحد و خروج سربازان خارجی از افغانستان می باشند.

جنرال کمبل می گوید نیرو های امنیتی افغان فراتر از سال ۲۰۱۶ نیز به حمایت خارجی به ویژه در بخش هوایی نیاز خواهند داشت.
جنرال کمبل می گوید نیرو های امنیتی افغان فراتر از سال ۲۰۱۶ نیز به حمایت خارجی به ویژه در بخش هوایی نیاز خواهند داشت.

اما جنرال جان کمبل، قوماندان عمومی نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان می گوید که افغانستان هنوز هم با تهدیدات امنیتی روبرو می باشد و کابل برای شکست دادن گروه طالبان، شبکه حقانی و شبکه القاعده به حمایت دوامدار ایالات متحده نیاز دارد.

جنرال کمبل می افزاید: ​"این تهدیدات یقینن ناچیز نیست که روند انتقال را در سراسر افغانستان با خطر مواجه نسازد. تهدیدات را که افغانستان با آن روبرو است، به توجه و حضور دوامدار ما (امریکا) نیاز دارد."

جنرال کمبل که هفته گذشته در یک جلسه استماعیه کمیته خدمات قوای مسلح مجلس سنای امریکا صحبت کرد همچنین گفت که واشنگتن تصمیم گرفته است از جنگ با گروه طالبان دست بکشد.

کارشناسان می گویند که این اظهارات قوماندان نیرو های امریکایی و ناتو در افغانستان به معنی تشویق گروه طالبان برای پیوستن به مذاکرات صلح می باشد.

از جانب دیگر، عبدالله عبدالله، رئیس اجراییه افغانستان روز پنجشنبه در مورد آغاز مذاکرات صلح بین حکومت و گروه طالبان در ظرف شش ماه آینده ابراز امیداوری کرد.

آقای عبدالله گفت که حکومت افغانستان با شماری از اعضای گروه طالبان که مایل به مذاکره می باشند، تماس هایی برقرار کرده است.

XS
SM
MD
LG