لینک های دسترسی

Breaking News

وزارت داخله: تاجیک‌ها در پولیس امن و نظم حضور کافی دارند


قوای نظم عامه هم در کابل و هم در قوماندانی های امنیۀ ولایات افغانستان وجود دارد
قوای نظم عامه هم در کابل و هم در قوماندانی های امنیۀ ولایات افغانستان وجود دارد

مکتوب لوای نظم عامۀ وزارت داخلۀ افغانستان که در آن شمولیت تاجیکان در قطعۀ جدید ضد آشوب آن لوا استثنا قرار داده شده است، سبب واکنش‌های جدی در شبکه های اجتماعی شده است. کاربران در شبکه‌های اجتماعی، این مکتوب وزارت داخلۀ افغانستان را غیر عادلانه و تبعیض آمیز خوانده اند.

نجیب دانش، سرپرست دفتر سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان با پذیرفتن اشتباه در توضیح این موضوع در مکتوب یاد شده گفت که تاجیک‌ها در قطعات نظم عامۀ مرکز و ولایات افغانستان حضور فعال دارند از اینرو به گزینش سایر اقوام اولویت داده شده است.

نسخۀ مکتوب قوماندانی عمومی امن و نظم عامه
نسخۀ مکتوب قوماندانی عمومی امن و نظم عامه

​در این مکتوب عنوانی قوماندانی لوای نمبر یک کابل آمده است "به اساس حکم مقام محترم ریاست جمهوری کشور، یک قطعۀ ۵۰۰ نفری ضد آشوب در چوکات قوماندانی زون ۱۰۱ کابل ایجاد گردیده است. هدایت داده می‌شود در ظرف ۲۴ ساعت جدول شهرت افسران و ساتنمنان که از ملیت هزاره، ازبک، پشتون وغیره ملیت‌ها به استثنای ملیت تاجک باشد، ترتیب و ایمیل بدارید".

امرالله صالح، رئیس روند سبز افغانستان، در واکنش به این مکتوب نگاشته است " سکوت آدم های مسوول به اندازه تخطی و خیانت های افشا شده سنگین، شرم آور و سوال بر انگیز است. اگرپالیسی چنین است دولت باید ترکیب قومی کشته ها و گورستان ها را نیز منتشر نماید. شرم واژه بسیار کوچک به این سرافگنده گیست".

آقای دانش ادعاهایی را بی اساس و عاری از حقیقت خواند که به گفتۀ وی وزارت داخله را به برخورد دو گانه در گزینش افراد متهم می‌کند. او گفت که درهای جلب و جذب وزارت داخلۀ افغانستان به روی همه اقوام افغانستان باز بوده و هیچ قومی به شمول قوم تاجیک از شمولیت در این وزارت محروم نمی‌شوند.

شرح کامل مصاحبه با آقای دانش را در اینجا بشنوید:
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:50 0:00

این نخستین باری است که یک ادارۀ دولتی در افغانستان تشکیلات خود را بر اساس ترکیب قومی عیار می‌کند، حالانکه بر اساس قوانین نافذ در افغانستان هر شهروند افغان حقوق و مسوولیت های مساوی داشته و تفاوت قایل شدن در خصوص این حقوق، غیرقانونی پنداشته می شود.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG