لینک های دسترسی

Breaking News

۵۶ کشته در "حملات خودی" پولیس در پنج ماه 


Afghan Local Police
Afghan Local Police

حملات داخلی در صفوف پولیس افغانستان از آغاز سال روان تا کنون سبب شده است که کم ازکم ۵۶ منسوب پولیس افغان به ضرب گلوله های همکاران شان کشته شوند.

تازه ترین مورد آن رویداد شب شنبه در حوزه ۱۵ شهر کندهار است که در آن دو منسوب پولیس، شش هم قطار خود را کشته و پنج تن دیگر آنان را زخمی کردند.

هفته گذشته در ولایت زابل یک منسوب پولیس محلی بر همقطارانش آتش گشود و شش تن را هلاک کرد.

در یک رویداد دیگر، دو هفته پیش در ولایت هلمند پولیسی هشت همکاراش را به ضرب گلوله از پا درآورد.

در سال روان چندین رویداد مشابه دیگر در ولایت‌های زابل، هلمند، کندز و ننگرهار به گزارش شده بود که شمار مجموعی آن کم از کم به هفت حمله می‌رسد.

مقام ها در وزارت داخلۀ افغانستان گفتند که به صورت فوری آمار مشخصی در این ارتباط ارایه کرده نمی توانند.

عوامل

داریوش کبیر، تحلیلگر مسایل نظامی، حملات داخلی را یکی از مشکلات عمده در صفوف قوای امنیتی افغان پنداشته اما می‌گوید که اینگونه حملات بیشتر در صفوف پولیس محلی دیده می‌شود.

حملات داخلی در افغانستان

تلفات پولیس در حملات داخلی در سال ۲۰۱۷

  • کندهار، ۴ جون: شش کشته
  • زابل، ۲۸ می: شش کشته
  • هلمند، ۲۲ می: هشت کشته
  • ننگرهار، ۱۹ می: پنج کشته
  • کندز، ۲۹ مارچ: ۱۲ کشته
  • زابل، ۱۱ مارچ: هشت کشته
  • هلمند، ۲۸ فبروری: ۱۱ کشته

آقای کبیر کاستی‌ها در روند جلب و جذب در صفوف قوای مسلح از جمله بررسی ناکافی پیشینۀ داوطلبان و نیز در برخی موارد ضعف ارگان‌های کشفی را از عوامل زمینه ساز برای حملات داخلی می‌پندارد.

طالبان اکثراً مسوولیت این حملات را به دوش گرفته و در بسا موارد مهاجمان را عضو طالبان خوانده و مدعی شده اند که پس از کشتن منسوبان پولیس، مقادیری اسلحه، مهمات و تجهیزات را نیز با خود برای طالبان انتقال داده اند.

آقای کبیر هرچند نفوذ عناصر طالبان را در صفوف قوای مسلح افغانستان مردود نمی‌پندارد، اما به این باور است که طالبان مسوولیت هر رویدادی را به دوش می‌گیرد که در آن حکومت افغانستان ضعیف جلوه کند، ولو آن گروه واقعاً عامل آن هم نباشد.

وزارت دفاع افغانستان نیز گفته است که در سال روان هیچ مورد حملۀ داخلی در صفوف اردوی ملی ثبت نشده است.

بر اساس گزارش مجلۀ فارن افیرز، حملات داخلی در صفوف قوای امنیتی افغان از یک دهه به اینسو سیر صعودی را پیموده و بر اساس این گزارش از سال ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ کم از کم ۵۵۷ سرباز افغان در این حملات کشته و ۲۵۵ سرباز دیگر در آن زخمی شده است.

  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG