لینک های دسترسی

Breaking News

سخنگویان قوماندانی ها از صحبت با رسانه ها منع شدند


وزارت داخله افغانستان تایید میکند که سخنگویان ولایات پس از این نمی توانند در مورد موضوعات امنیتی و دست آورد های پولیس با رسانه ها صحبت کنند.

نجیب دانش معاون سخنگوی وزارت داخله میگوید که در تشکیلات آن وزارت در سطح ولایات، بستی به نام "سخنگوی قومندانی امنیه" وجود ندارد.

او میگوید در سطح ولایات تنها دفتری به نام روابط عامه وجود دارد که وظیفه کارمندان آن ایجاد سهولت برای کار رسانه یی قوماندان امنیه کابل است.

آقای دانش می گوید:" تمام قوماندانان ارشد پولیس در سطح ولایات میتوانند با رسانه ها صحبت کنند اما قبل از صحبت باید هماهنگی با دفتر سخنگوی وزارت داشته باشند که در موضوع یک دید مشترک وجود داشته باشد."

او افزود که قوماندانان میتوانند در بخش های مربوطه خود در ساحه صلاحیت خود در مورد رویدادها و دست آورده ها و چگونگی موضوعاتی که در سطح ولایات شان است صحبت کنند.

معاون سخنگوی وزارت داخله گفت این فیصله سر از روزسه شنبه قابل تطبیق است و خبرنگاران باید پس از این در ولایات، با خود قوماندان امنیه و یا هم در سطح وزارت داخله با سخنگوی وزارت داخله و یا معاون سخنگوی، مسایل را جهت اخذ معلومات مطرح کنند.

مخالفت رسانه ها

این در حالیست که نهاد های حمایت از رسانه ها و خبرنگاران این فیصله را خلاف ماده پنجاه قانون اساسی و قانون دسترسی به اطلاعات میدانند و خواهان لغو آن استند.

مجیب خلوتگر مسؤول اداره حمایت از رسانه های آزاد افغانستان میگوید که این فیصله دسترسی خبرنگاران را به اطلاعات که طبق ماده پنجاه قانون اساسی حق هر شهروند است، محدود می سازد.

آقای خلوتگر در صحبتی با صدای امریکا از رئیس جمهور افغانستان محمد اشرف غنی، عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت و رهبری وزارت داخله خواست تا در مورد این فیصله تجدید نظر کنند.

او گفت:" ما فکر میکنیم این حکم آنان هم مشکل قانونی دارد و هم مشکل کاربردی و هم محال اس که این حکم شان تطبیق شود. از این رو درخواست ما از شورای امنیت افغانستان، از رئیس جمهور افغانستان و از رئیس اجرائیه و وزارت داخله این است که این حکم را دوباره لغو کنند."

بر اساس ارقامی که مجیب خلوتگر ارایه کرد در سراسر افغانستان بیش از دوازده هزار خبرنگار وجود دارد که بصورت اوسط این خبرنگاران یک بار در روز با نهاد های امنیتی جهت اخذ معلومات در تماس می شوند.

آقای خلوتگر استدلال می کند که با در نظر داشت تعداد خبرنگاران و در صورت وقوع رویداد ها، وزیر و یا سخنگوی وزارت کم از کم دوازده هزار بار جوابگوی خبرنگاران باشند، که در محدوده زمان چنین چیزی امکان پذیر نیست.

از سوی دیگر، اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان با نشر اعلامیه یی گفته است در حال حاضر قوماندانی های امنیه در هر ولایت سخنگو دارد که گزارشگران و یا نهاد های خبری ولایات اطلاعات مربوط به فعالیت های پولیس و حوادث تروریستی آن ولایت را ازآن طریق بدست می آورند.

در اعلامیه آمده است که حضور سخنگویان در قوماندانی های هر ولایت می تواند سهولت ایجاد کند و حضور آنان برای دسترسی ساده و سریع به اطلاعات نهایت مؤثر است.

این اتحادیه نیز محدود کردن ارایۀ معلومات مربوط به ۳۴ ولایت را به سخنگویان وزارت داخله مشکل آفرین خوانده و گفته است دفتر سخنگوی وزارت داخله هر قدر هم که ظرفیت داشته باشد نمی تواند پاسخگوی نیازمندی اطلاعات صدها رسانه در روز باشد.

XS
SM
MD
LG