لینک های دسترسی

Breaking News

پولیسی که شش مهاجم انتحاری را به دام انداخت


بهیر خان ویار در حال اخذ رتبه افتخاری
بهیر خان ویار در حال اخذ رتبه افتخاری
یک سرباز پولیس ملی افغان که توانست طرح تندروان را خنثا کرده و یک گروه شش نفری مهاجمان انتحاری را به تله بیاندازد، از سوی وزارت داخلۀ افغانستان تمجید شد.

تندروان طالب چنین فرض می کردند که بهیر خان ویار-این سرباز پولیس- شخص مناسبی است که می توان برای انجام حمله از وی کار گرفت، اما خود آنها توسط سرباز یاد شده به تله افتادند.

صدیق صدیقی، سخنگوی وزارت داخلۀ افغانستان به رادیو آشنا گفت که ویار یک سرباز عادی پولیس در ولایت پکتیکا چند هفته پیش با مردی که رابط طالبان بود، ملاقات می کند.

شخص رابط که به گفتۀ این سرباز پولیس، محمد نام داشت به وی وعده می دهد که در صورت ارتباط با یک رهبر شورشیان به فرد ثروتمندی مبدل خواهد شد.

تلاش ناکام

سپس در یک تماس تلیفونی، یکی از رهبران شبکۀ حقانی در بدل زمینه سازی برای ورود مهاجمان انتحاری به درون مقر ولایت پکتیکا به وی پیشنهاد پنجاه هزار دالر، دو عراده موتر جدید و یک خانۀ مجلل را در پاکستان کرد.

ویار خان به مقام های وزارت داخله گفته است که رهبر طالبان با روش جسورانه یی از وی خواستار پیوستن به طالبان و انجام حملات داخلی بر نیرو های پولیس شده بود، اما این سرباز در پاسخ خواستار وقت بیشتری برای تصمیم گیری شده بود.

در نهایت ویار چهل ساله در عوض کمک با طالبان، نیرو های پولیس را از جریان آگاه می سازد. سپس در هماهنگی با پولیس تماس با طالبان ادامه می یابد تا معلومات کامل در مورد این پلان به دست آید.

پس از گذشت حدود یک ماه، محمد با پنج مرد مسلح با تفنگ، واسکت های انتحاری، بم های دستی و یک موتر مملو از مواد انفجاری بر می گردد.

تاریخ یازدهم دسمبر که زمان انجام حمله است، تندروان از ویار می خواهند که به مهاجمان انتحاری اجازۀ ورود به مقر ولایت را بدهند و سپس خود اجازه خواهد داشت که به پاکستان برود.

حس میهن پرستی

سخنگوی وزارت داخله می گوید که پولیس تا آخرین لحظه به تندروان اجازۀ پیشروی داد و پیش از آنکه حمله صورت گیرد، دست به کار شده و هر شش مهاجم را بازداشت کرد.

آقای صدیقی افزود که پس از این رویداد تماس های تهدید آمیز تلیفونی از آنسوی مرز با این سرباز پولیس برقرار شد.

صدیقی از تقویت روحیۀ میهن پرستی در صفوف نیرو های امنیتی افغان ابراز خرسندی کرد. او اضافه کرد که ویار در پاسخ به تماس طالبان می گوید که اگر به قیمت جان، مال و خانواده اش هم تمام شود، از مردم و کشور خود پاسبانی خواهد کرد.

بیش از شصت سرباز خارجی مستقر در افغانستان و ده ها سرباز افغان در اثر حملات داخلی در سال روان کشته شده اند. در آخرین مورد از این حملات که هفتۀ گذشته توسط یک منسوب پولیس تسهیل شده بود چهار افسر پولیس در ولایت ارزگان کشته شد.
  • 16x9 Image

    نجیب‌الله احمدیار

    نجیب‌الله احمدیار کار با رسانه‌ها را در سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز کرد و از سال ۲۰۰۹ به اینسو در صدای امریکا به صفت ویراستار، نویسنده و مجری برنامه‌های رادیویی، تلویزیونی و دیجیتلی کار می‌کند. 

XS
SM
MD
LG