لینک های دسترسی

Breaking News

طالبان و کرزی در 'نشست بین الافغانی' در مسکو شرکت می‌کنند


طالبان، حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان و حنیف اتمر، مشاور پیشین امنیت ملی حکومت افغانستان گفته اند که در نشست صلح مسکو شرکت می‌کنند.

خبرگزاری فرانسه از قول یک مقام ارشد طالبان نگاشته است که هیأت آن گروه در این "نشست غیرسیاسی" که از سوی "یک نهاد مستقر در مسکو" تنظیم شده است، شرکت خواهد کرد.

دفتر آقای کرزی نیز با نشر اعلامیه‌ای گفته است که "بنا بر دعوت شورای جامعۀ افغان‌های مقیم فدراسیون روسیه در نشست بین الافغانی صلح که به ابتکار و اهتمام این شورا به تاریخ ۵ و ۶ ماه فبروری سال جاری در شهر مسکو برگزار می گردد٬ اشتراک می نماییم".

پیشتر گزارش هایی وجود داشت که مقام‌های روسیه ترتیبات برگزاری این نشست را داده و رسماً از نمایندگان طالبان برای شرکت در آن دعوت کرده است. اما سفارت روسیه در کابل گفته است که این نشست به ابتکار شماری از افغان‌های ساکن در روسیه برگزار می‌شود و حکومت روسیه در برگزاری آن نقشی ندارد.

اعلامیۀ دفتر آقای کرزی ضمن استقبال از برگزاری این نشست آن را حایز اهمیت خوانده و گفته است که "دفاع از دستآوردها و حفظ نظام جمهوری اسلامی، موسسات ملی و نهادهای دفاعی و امنیتی موقف اساسی هیأت خواهد بود".

در میان حدود ۱۵ تا ۲۰ چهرۀ سیاسی افغان که در نشست مسکو شرکت می‌کنند، یکی هم عطا محمد نور، والی پیشین بلخ است.

گلبدین حکمتیار رهبر حزب اسلامی افغانستان نیز در نشست صلح نیز دعوت شده است. نزدیکان آقای حکمتیار به صدای امریکا تایید کرده اند که او در این نشست اشتراک نخواهد کرد و نماینده به مسکو می‌فرستد.

حکومت افغانستان گفته است که نمایندگان حکومت در این نشست شرکت نخواهند کرد.

سخنگوی وزارت خارجۀ افغانستان روز گذشته گفت که اگر روسیه در نظر دارد کمکی به صلح در افغانستان کند، باید زمینه را برای گفتگوهای مستقیم میان طالبان و دولت این کشور فراهم کند.

XS
SM
MD
LG